4/06/2012

Doamu makbul?


penat rasanya.
terbeban sungguh apa yang aku alami setiap hari.
maka aku angkat tangan..mengucapkan kalimah cinta..memohon kepada Allah..
mohon akan rehat, tubuhku sudah lelah bekerja, berikanlah aku rehat....

"Allah sentiasa mengabulkan permintaan kita,
cuma kita sahaja yang tak sedar,
bila dah dapat,
kita ratapi pula....
percayalah, setiap sesuatu ada baik buruknya!" -Aulia April 2012.



awal tahun 2009, aulia jatuh sakit..
hampir 3 bulan terlantar di atas katil.
diri ini disentap-sentap dengan soalan
"mengapa aku?! mengapa aku jadi begini..??"

berjurai-jurai air mata basah meleleh di pipi,
sehinggakan esakan tangis ini ditenangkan mama.
"Allah bagi sebab Allah sayang kak long..."
aku diam. memang aku masih muda tatkala itu.
hati berbisik "sayang apa, dia bagi aku sakit.."



hati sepi merenungi siling,
telinga bisu berdengung tanpa suara.
tubuh badan berkhayal membayangi diri yang cergas dan aktif..
satu suara berbisik, "bukan ke ini yang kau mintak dulu? dulu kau mengadu pada Allah, kau penat. tiada yang menghargai..ke hulu, ke hilir, melunaskan tanggungjawab. kini Allah beri kau rehat! kau nak apa lagi?"

tersentap diri ini. mata membulat..
air mata bergenang lagi.
teringat malam hening saat aku menitipkan hajatku...
rupanya, doaku makbul!

aku minta..Allah beri perhatian padaku... aku dapat.
aku minta..aku dhargai..aku dapat juga.
aku minta..kasih sayang manusia......aku peroleh tanpa aku rayu.
aku minta...istirehat.....sehingga rehatku ternyata lebih panjang daripada orang lain.
cuma Allah minta aku bersabar sahaja!
berjuta harapan..begitu banyak yang telah Engkau kabulkan..

Ya Rabb...mengapa aku terlalu fokus akan kepedihan yang dilalui?
sungguh, Allah sangat, sangat sayangkan aku...

sahabatku..tidaklah aku bermaksud ingin meraih simpati kalian,
kerana waktu ini, aku sudah sihat walafiat, alhamdulillah.. :)
cuma, satu pesanan indah ingin aku hadiahkan,
ingatlah, Allah sentiasa sayang.
cuma dunia ini, sentiasa ada baik buruknya.
bahagia yang hakiki itu hanya di syurga,,,,tatkala kita bersama Yang Esa. itu yang hakiki.
bersabarlah....

sudilah membaca kisah ini..moga ada manfaatnya untuk kamu yang dikasihi Allah..

Kisahnya begini…..
“Ada seorang ‘abid ( ahli ibadah ) yang selalu meminta dalam doanya agar dikurniai dua potong roti setiap hari tanpa perlu bekerja, sehingga dia dapat menumpukan sepenuh masanya untuk beribadah dan menambah 'amal. Dalam bayangannya, jika tidak bersusah payah bekerja mengejar dunia, ibadahnya akan lebih terjaga.

Lalu, ALLAH SWT mengabulkan doanya dengan cara yang tidak terduga; ia ditimpa fitnah yang dahsyat yang menyebabkan dirinya terhumban ke penjara. Sepanjang berada di penjara, ALLAH mentakdirkan setiap hari dia memperoleh dua potong roti; pagi dan petang, tanpa bekerja. Dengan ini masanya banyak terluang dan sangat lapang untuk beribadah.
Namun, apa yang dilakukan oleh si 'abid tadi? Dia sibuk meratapi nasibnya yang terasa nestapa di penjara.

"Mengapa ini terjadi?" soalnya sendiri.

Tanpa dia menyedari inilah jalan ijabah ( jawapan dan pengabulan ) dari ALLAH SWT atas doanya yang terisi, berikan aku dua potong roti sehari!”

0 bisikan:

Post a Comment

 

Fatimah Zahra Hanan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino