12/18/2011

azam.


"sedang membina hati yang sedia dididik"


sahabat-sahabatku, sudilah memberi aku sebarang nasihat. aku sedia memperbaiki diriku ke arah yang lebih baik lagi. hanya Redha Allah yang menjadi matlamat utamaku. jiwa ini, hati ini, jasad ini, segalanya milik tuhanku. aku serahkan ia pada tuhanku. bezanya, aku ini masih insan biasa, dihiasi dengan fitrah yang lemah, kadang kala aku lupa dan merungut. sedangkan segalanya milik Dia..


bersihkan hati, sucikan jiwa, kuatkan rohani, mantapkan fizikal..lihatlah dengan mata hati akan taujih dan ibrah alam yang telah sedia terbentang. hati yang sedia dididik akan lapang, dan berpandangan luas, berserah pada Allah, dan kuat pergantungannya pada Allah jua. 


Ya Allah, saksikanlah! inilah pengorbananku di dunia, dan sahamku di akhirat. Engkau sahajalah yang layak menilai keikhlasanku dan sejauh mana aku wajar diganjari. 

"Allah menjanjikan kepada orang-orang mukmin, lelaki dan perempuan, akan mendapat syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan mendapat tempat yang lebih baik di Syurga Adn. Dan keredhaan Allah lebih besar. Itulah kemenangan yang agung." 
(QS; 72:At-taubah)

Allah, redhalah akan diriku dan teman-teman seperjuanganku.

12/17/2011

Love Story of A Muallaf


Love Story of A Muallaf
This story has been published in volgo. Jus putting it here for orang di luar kawasan volgo. hehe. its sweet. ke touching. or sad. entahla. even salma herself wept reading it.=p. -aniza

I am truly grateful for being a muslim. Embracing Islam is something I would never regret.My name was Anna. I was born in a religious- Christian practicing family, and I still remember how  I never missed going to the church every  weekend for the so called Sunday prayers.  I could say that my journey to Islam began before I was even aware of it ..Hamid. This was the guy who first showed me the beauty & simplicity of Islam. I knew him by chance, who knows a short conversation at the hostel kitchen connected me with him through bait-al muslim, plus more important thing connected me to the oh-so-syumul Islam! Alhamdullilah.. Thanks to Allah who made the impossible feasible..who showed me this path.
Initially, it was just a coffee-talk (I call it this way because I wasn’t the kind of girl who easily got into friendly conversation with guys). But, the modesty of him somehow  gave me a picture that he was so not like any other Russians or Arabs or other foreigners who mingle around girls. I even drank his coffee despite the truth that I never had even a sip of coffee before!
It was a snatch of the conversation when I suddenly became frantically worry, having such talk with someone who was not in the same beliefs with me. Hence I inquired him ‘What’s your religion?’, hoping that he was a Christian-or if he wasn’t, I was gonna make him one. Then Hamid said “Islam!”which made me frown. I didn’t have any idea what Islam was!  Some pictures reeled in my mind bad perception about Islam, and the ideas gradually percolated through my empty mind. Good God, Hamid corrected me by explaining about Islam.. a bit and a bit and a bit.. Without realizing it…our chemistry worked right away.
I once invited him to the church, purposely to bring him to Christianity cum testing his Iman. To my shock, I was astounded by the way he agreed-without any doubt. I asked him why, and I became more astonished when he told me“My religion is inside me, it’s in my heart and I am going to prove to you that NOTHING will change my Islam”..and that was the point that changed my perception towards this deen.The Great Islam. 
Eventually on that day, we bought a book entitled ‘Christian and other religions’. The book wrote lousy and perverted logic about Islam, our prophet Muhammad p.b.u.h. and the muslims. It brought me to a state of shock and shame, regarding the fact that Christian draws massive misconceptions about Islam, but in contrast.. Hamid said that “We respect other religions”. Without any hesitation, I tore the book to shreds.
Since then, I didn’t go to church anymore. Hamid and I discussed Islam, and faith in God, in general, and everything he said made sense to me. Hamid had the patience of angels to deal with my slow thinking and silly questions, but he never gave up hope in me.  I asked him what I have to do if I want to convert to Islam. He replied with only one simple word”Syahadah!” . I was surprised, because if we want to be a Christian, we would have to pay to the church, and so the ‘heavenly’ priest can shower us with the so called Holy Water for  the baptism ceremony.  Furthermore, we even have to pay to get married, and we have to buy the ‘Ikon’ for praying. Basically it’s  all about money!!! $$
I asked Hamid how the muslims perform their prayers. He replied, saying that the muslims can pray anywhere they want. It was something really new to me, I learned that this is a sacred land created by Allah The Almighty, it’s not a big fuss bowing on the ground worshipping the God. Compared to Christian, we can only pray in church, or else we have to have the ‘Ikon’ for praying in our own crib!!
Slowly, my mind started to agree with my heart, and I started to picture myself as a Muslim. Eventually, Hamid asked me about the concept of trinity which I was anxious to answer his question because it was something I had been holding for such a long time. I carefully started putting my knowledge into words.. I explained to make him understand-but suddenly I came to an abrupt halt!! My mouth was locked and I couldn’t find the key because my heart finally objected my previous faith..and I didn’t believe in my wisdom anymore. I was completely flummoxed by the whole thing.  Subhanallah..
“No, I will not proceed to tell you..”  I said, turned away and ran bursting into tears.
From that point, we started to discuss more and more about Islam. About the Holy Quran, The Prophet p.b.u.h I still remember learning ‘Alhamdulillah’ as my very 1st Arabic word. It was still crystal clear in my mind how I wept reading the translation of the Al-Fatihah for the first time.  Islam is a religion of peace. It is the natural religion of mankind and has existed since the beginning of time.
I found the truth in myself sooner than I had expected. One day, I read Sura Maryam and felt so near as it is about The Jesus and his mother Mary.  At that time, I knew there was no turning back. I could wait no longer . . Trembling, I knocked on Hamid’s door and made the best decision I had ever done in my whole entire life-
“Hamid, I want to embrace Islam”..  and so my mouth was wet with Syahadah for the first time Alhamdulillah~
Story of : Salma Al-Masry, Volgograd State Medical University, Russian Federation
MasyaAllah... :') 

12/16/2011

muslim beremosi.


Memang benar, hidup kita diwarnai dengan ragam dan kerenah manusia.
mereka yang membuatkan kita kecewa, sedih, marah, geram, dan berang.
mereka jugalah yang menceriakan kita, yang membahagiakan kita, menemani kita.

Emosi.
Emosi memainkan peranan yang besar dalam hidup kita. 

TETAPI, 

tak perlulah terlalu beremosi dalam setiap perkara.

- "naqibah asyik approach orang lain sahaja, aku dia tak ingat pun..." *merajuk
-"entahlah, dah ajak dia datang banyak kali ke usrah, tapi asyik bagi alasan saja. malaslah" *putus asa
-"oh, dia tak puas hati dengan kerja yang aku buat. at least aku buat! biarlah kau buat sorang. padan muka" *lepas tangan
-"asyik-asyik tegur aku. sikit-sikit nasihat. aku tak nak dahlah kawan dengan dia" *jauhkan diri
-"kami berdua bergaduh. so, kerja kumpulan ni, biar je la hanging.. lagi pun dia tak cakap apa-apa" *ego

cuba kita renungkan kembali, kalaulah kita begitu sensitif dalam hal-hal kecil, 
apa akan berlaku pada dakwah kita? agama kita? ibadat kita? kerja kita? hubungan kita sesama manusia?

kesal sekali.

jika kita seorang muslim yang berkerjaya, 
jadilah seorang yang profesional.
tonjolkanlah sikap seorang yang amanah, berpegang pada janji, disamping sentiasa melakukan yang terbaik.

ujian hidup itu sentiasa ada. selagi mana kita bergaul dengan manusia, pasti ada konflik. 
tetapi, terlalu beremosi bukanlah penyelesaiannya.
sisihlah rasa kecewa dan kecil hati yang merenggut jiwa kita.
usah terlalu dikhuatirkan.

Bukankah Allah ada untuk kita?
Bukankah Allah yang memiliki semua hati-hati manusia?
Bukankah Allah sebaik-baik penghukum dan pembalas?

jika kita berselisih faham dengan seseorang, jangan biarkan kerja/tugasan yang sedang kita galas terbengkalai. itu amanah!
jika kita sudah cuba berbaik-baik dengan seseorang, tetapi tidak dipedulikan, jadilah neutral. biarlah sahaja. serahkanlah pada Allah.

fikirlah, kita ada ALLAH. Dia pemilik hatinya dan hati kamu. 
Berusahalah, lakukanlah apa yang mampu.
sekurang-kurangnya kita ada jawapan untuk diberi pada Allah di akhirat kelak.

Bila kamu disakiti, dianiaya, dilukai orang..
Maafkanlah dan lupakanlah...
Bila kamu dihargai dan disayangi orang..
Bersyukur, dan berterima kasih, dan kenanglah ia....  

Nak nilai betapa rapuhnya cinta kita pada Allah,
dan betapa kuatnya cinta kita pada manusia,
lihatlah, 
sejauh mana kita sanggup bertindak untuk menurut jangkaan manusia..?

-kuat kita bergantung pada manusia, rapuh hubungan kita dengan Allah.-

kerana Allah.


"semata-mata kerana Allah"

satu ayat yang kerap aulia ulang-ulang untuk teguhkan apa yang sedang aulia curahkan waktu ini.

impianku, menjana sebuah masyarakat bertaqwa, baitul muslim yang berkualiti, dan benih-benih yang soleh dan solehah. ia bukan sekadar angan-angan, tetapi memerlukan perahan tenaga dan akal..

Allah, 
aku hanyalah merupakan sebutir debunga yang menyebarkan benih-benih didikan. moga aku tidak terus lelah dan berhenti dari perjuangan ini.

kuatkanlah aku. kuatkanlah kami, Ya RABB.

bukalah pintu-pintu hati kami agar terus menyambut perjuangan ini tanpa lelah dan alasan.

"Allahumma yassir wala tua'ssir"

Demimu, Ya Allah. Semata-mata kerana Allah.

12/13/2011

cinta...


subhanallah wal hamdulillah wala ilaha illallah wallahuakbar..

katanya:

".....biarlah rasa sakit ini menjadi bukti cintaku pada tuhanku..."


dengarkanlah..
http://www.youtube.com/watch?v=vUsJ51cShJ0

mungkin ini tarbiyah kesabaran yang telah lama hilang. kini ia kembali untuk mengingatkan.

12/12/2011

indah.. :')


mari berselawat!

http://www.youtube.com/watch?v=3nY_h4E74xI&feature=related




~YA BADROTIM~ Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli Antalladzi asyroqta fi ufuqil ‘ula Antalladzi asyroqta fi ufuqil ‘ula Famahauta bilanwari kulla dholali Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli Wabikastanarol kaunu ya ‘alamal huda Binnuri wal in’ami wal ifdholi Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli Solla ‘alaikallahu robbi, robbi daiman Solla ‘alaikallahu robbi, robbi daiman Abada ma’al ibkari wal asoli Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli Wa’ala jami’iel ‘ali wal ashabi man Qod khossohum robbul ‘ula bikamali Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli 


maksudnya: "Wahai bulan purnama (Nabi Muhammad) yang sempurna, yang telah mencapai segala puncak kesempurnaan, Apakah perkataan yang dapat mengungkapkan ketinggianmu, Engkaulah yang terbit menerangi ufuq yang tinggi; Lalu engkau menyelenyapkan segala kesesatan dengan cahayamu, Dengan sebabmu, terang benderang ala mini, wahai panji-panji hidayah, Dengan dilimpahkan cahaya, nikmat-nikmat dan pelbagai kelebihan, Semoga sentiasa tercurah rahmat Allah, Tuhanku. Sepanjang masa pada waktu pagi dan petang, Dan juga ke atas keluarga, serta sahabat-sahabat yang, Telah dikurniakan keistimewaan dengan beberapa kesempurnaan Oleh Allah ta`ala Yang Maha Tinggi.



bermuhasabah sejenak..


berhenti.

berhenti sebentar dari kesibukan dunia.
berhenti sebentar dari keasyikan dunia.
berhentilah sebentar daripada angan-angan dan impian-impianmu..

renungkan sejenak akan akhirat kita.
bagaimanakah nasib kita kelak..?



sila klik. menitiskah air matamu? masih keraskah hatimu?
http://www.youtube.com/watch?v=NHdZ8hSuTIU&feature=share

Allahuakbar... (melepaskan lelah)

mati itu dekat. entah apa yang telah kita usahakan di dunia selama ini...

sudah mampukah kita berkata-kata begini?

"aku menyahut seruanMu Ya Allah...
dengan merendah diri,
aku serahkan segalanya..
apa sahaja yang aku miliki,
Engkau ambillah kembali,
cukuplah hanya Engkau untukku..

aku sahut panggilanMu Ya Allah..
lihatlah amalan-amalanku ini..
Engkau nilailah Tuhan.
apakah layak aku berada disampingMu?
jika tidak, campaklah sahaja aku ke api nerakaMu,
kerana telah berlaku khianat terhadapMu selama ini..
aku jua takkan dapat memaafkan diriku..

Ya Allah. Aku sambut launganMu.
Ambillah aku.."

12/09/2011

Siraman tarbiyah


Tiba-tiba lemah semangat.

lemahnya diri ini.

aku hamba.

aku hamba...

tak layak aku merungut-rungut.

bukankah ini yang aku mahu?


"tidak semua yang kita impikan itu indah belaka,
adakalanya kita perlu tetap terus berpegang,
dan kadangkala, kita perlu melepaskan genggaman itu.
yang pasti, apa yang berlaku, adalah yang terbaik.
jadi, lakukanlah yang terbaik.

biarlah segalanya kerana Allah..

tugas kita, berusaha..
tugas Allah, menentukan..
tak perlulah kita sibuk-sibuk buat tugas tuhan."



Perlukan siraman pada hati yang layu..

12/04/2011

HadiahMu


Ya Allah.....SYUKUR!!!!

permudahkanlah...Allahu Allah..

:')

betapa aku diajar, untuk menerima hadiah sebesar ini,
rupanya perlu tabah menempuh pelbagai ujian dan dugaan...
peritnya..
dan kini,
manisnya...

perjuangan masih belum tamat.

Allah.
janganlah Engkau biarkan aku jauh..jauh..daripadaMu.
Tolonglah....

kurniakanlah juga, insan-insan soleh dan solehah dalam hidup aku..

Jagalah dia..

:') Terima kasih Ya Allah..

*hanya yang melalui dapat merasa..

12/03/2011

kuat.


Esok keputusannya...
andai itu yang terbaik, aku terima sahaja Ya Allah..
bukankah setiap yang berlaku itu yang TERBAIK..?

hati akan merana jika ditanya

MENGAPA?

KENAPA??



Sememangnya hakikat seorang hamba takkan mudah mengerti hikmah disebalik semua kejadian dengan mudah..


Allah..kuatkan aku...


*********************************************


Untuk memberi sesuatu yang terbaik itu, kita perlu menempuh pelbagai ujian dan dugaan.


tetapi, brick walls bukan untuk kita.


ianya untuk memperbaiki kelemahan kita, dan menjadikan kita lebih baik lagi.


kuatkan semangat. 


ujian ini diberi, kerana engkau layak mendapatnya.


kuatlah. dan bersabarlah.



doa..


إِلَهِيْ إِنْ كُنْتَ قَبِلْتَ تَوْبَتِيْ وَغَفَرْتَ حُوْبَتِيْ فَأَكْرِمْنِيْ بِالفَهْمِ وَالحِفْظِ حَتَّى أَحْفَظُ كُلَّ مَا سَمِعْتُ مِنَ العِلْمِ وَالقُرْءَانِ
إِلَهِيْ أَكْرِمْنِيْ بِحُسْنِ الصَّوْتِ وَالنَّغَمَةِ حَتَّى أَنَّهُ مَنْ سَمِعَ قِرَآءَتِيْ يَزْدَادُ رِقَّةً فِيْ قَلْبِهِ إِنْ كَانَ قَاسِيَ القَلْبِ.
إِلَهِيْ أَكْرِمْنِيْ بِِالرِّزْقِ الحَلاَلِ وَارْزُقْنِيْ مِنْ حَيْثُ لاَ أَحْتَسِبُ

Ya Allah, bila Engkau terima taubatku dan Engkau ampunkan dosaku , maka berilah aku kemuliaan dengan mudah faham dan mudah hafal sehingga aku dapat menghafal semua ilmu yang ku dengar dan juga ayat-ayat al-Quran .
Ya Allah berilah aku kemuliaan dengan suara yang merdu , sehingga sesiapa yang mendengar bacaanku , hatinya akan menjadi lembut meskipun ia seorang yang keras hati .
Ya Allah kurniakanlah kepadaku rezeki yang halal dan juga kunjungan rezeki yang tidak kusangka-sangka.
آمِيّنْ..آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ





Allah.....
 

Fatimah Zahra Hanan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino