5/14/2011

hurrun nafsi.


hari demi hari berlalu...

terasa aku semakin kehilangan..

walau sedalam mana aku menanam tekad,

walau sekuat mana aku pasakkan tunjang harapan,

perkara ini sememangnya di luar batasan dan keupayaan aku.

tak pasti apa yang mahu aku coretkan,

keluhankah, kekecewaankah, kemarahankah, kebenciankah atau semata kekosongan?

aku gagal mencari hatiku...

yang berdenyut basah dan hidup,

barangkali aku..

masih tidak mencapai darjat yang Dia mahukan..

hakikatnya, di mana aku? aku kehilangan.

acapkali aku peringatkan..

sabarlah wahai diri..

barangkali apa yang mahu diterima daripada Rabbmu sesuatu yang masih tak dapat engkau tanggungi..

bersabarlah dalam menerima!

mengapa setiap hari engkau mengeluh?

Ya Allah, hurrun nafsi.

merdekakanlah jiwaku. bebaskanlah diriku. sucikanlah aku.

perjalanan dalam menyucikan hati ini masih terlalu jauh.
cukup-cukuplah engkau membandingkan diri engkau dengan yang lain.
barangkali jalan yang hendak dituju masih kekelabuan,
dek masih ada sekuman hati yang tidak redha..
(Allah....!!)

perjalanan mencapai ketenangan itu terlalu asing,
barangkali belum cukup kekuatanmu dan keikhlasanmu,
menyerahkan dirimu pada Ilahi..

perjalanan itu juga...
memisahkan roh dan jasad...
barangkali masih wujud kecintaanku terhadap dunia,
aku masih gagal membawa sepenuhnya diri ini menghadapMu...

Allah.
sucikanlah deenku.
sucikanlah hatiku.
sucikanlah diriku.
selagi itu, aku takkan mampu bertemuMu..

hurrun nafsi, hurrun nafsi.

1 bisikan:

ubay on May 15, 2011 at 12:43 AM said...

insyaAllah kak aulia
..
menang atau syahid boleh..

Post a Comment

 

Fatimah Zahra Hanan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino