2/16/2011

ini soal keyakinan.


Murid : Cikgu...saya tak reti.
Guru : Cuba! cikgu tahu kamu boleh!


teringat siang tadi. bila ada seorang anak murid mengadu tak pandai guna gunting. bukan aulia tak mahu tolong, tapi, aulia yakin, dia mampu buat. walaupun potongannya tak cantik, tapi atas usahanya, dia berjaya bukan?



aduhai..bila menghadapi hidup ini, memang terlalu banyak perkara yang tidak disangka akan berlaku. tetapi, aulia masih tetap percaya dan yakin, hikmah Allah ada di mana-mana. akal diberikan untuk kita berfikir!


bila kita mengadu, tak mampu menghadapi sesuatu dugaan, kita masih lagi diuji. mengapa?
Allah, tak lihatkah aku sedang berusaha? aku sedang cuba sedaya upaya?


"kadang-kadang bila kita mahu jadi lebih kuat, badai yang lebih besar menimpa. sehingga suatu saat, tiba-tiba aku buntu.aku risau aku lemas. alangkah baiknya jika ada tali yang dihulurkan dari teman seperjuangan agar aku bisa bangun."

barangkali inilah yang Allah bisikkan pada kita.

Hamba : Tuhan...aku tak mampu lagi...
Barangkali tuhan membisikkan : Cuba! Kamulah yang paling kuat dan paling layak menerima ujian ini! Dengan izin aku, pasti berjaya!

kita cuba, kita cuba. tetapi, percaya atau tidak, apabila sesuatu dugaan itu ditarik kembali, kita tak perasan pun. kita terus nikmati hidup ini dengan bahagianya. janganlah lupa untuk bersyukur!

agaknya hidup ini seperti virus. apabila virus serang badan kita, badan kita akan melancarkan imunisasi, lawan virus tu. kalau virus tu dikalahkan, datang lagi virus yang lebih hebat, badan kita pun modify imunisasi dan lawan lagi. dan begitulah seterusnya.

virus adalah ujian.
imunisasi adalah kekentalan, keimanan, ketaqwaan, dan segalanya mengenai diri kita.

bagaimana kita melawan virus, mengawal diri, dan memastikan kita terus 'hidup'?


sejauh mana penggantungan dan keyakinan kita pada janji-janjiNya?

0 bisikan:

Post a Comment

 

Fatimah Zahra Hanan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino