1/23/2011

bila cinta kita diuji. apa reaksi kita?




Dulu, Aulia selalu tertanya-tanya betul ke...

"syurga itu memang dikelilingi dengan perkara-perkara yang manusia tak senangi dan sememangnya menagih seribu satu pengorbanan. jalannya juga penuh ranjau dan duri. 
hanya sedikit yang berjaya memperolehi syurga."

perjalanan yang sepi ini pasti meriah dengan suka duka teman jika ada yang mahu menemani
cinta kita sedang diuji bukan?

betul ke?

benda apa yang manusia tak suka sangat?
pengorbanan yang macam mana? teruk sangat ke?
sakit sangat ke?
kenapa sikit sahaja yang berjaya?
memang susah ke??

Ya, memang susah.

Ujian datang mengikut kadar kemampuan seseorang hamba, berdasarkan tingkatan imannya. semakin tinggi dugaannya, semakin besar ganjarannya.
ibarat banyak kerja yang kita buat, banyakla upah yang kita dapat. kan kan?

tapi, Ya Allah....
ujian, musibah, dugaan, dan seangkatan dengannya...
Hanya tuhan Yang Maha Mengetahui.
Hanya Dia Yang Maha Memahami.
memang aku tertipu jika hanya mencari ketenangan di dunia

Seorang ulama' pernah berkata, jangan mengadu pada yang tidak mengasihi kita.

Dan, yang paling mengasihi kita hanyalah Allah. Pada siapalah lagi yang paling layak mendengar tangisan hati kita, yang benar-benar memahami betapa peritnya hidup di dunia yang fana ini.

Susah hidup di dunia ini?

Baguslah! jikalau masih ada rasa susah dan derita kerna hidup di dunia. kita berjuang di dunia, untuk mencari bekal di akhirat. bukan untuk hidup bersenang lenang di dunia. 


orang juga cakap, dekatlah dengan Allah, hati jadi tenang.

tapi, sebelum nak dekat dengan Allah, banyak usaha yang kita perlu lakukan. bukannya semudah petik jari je.

hukumnya mudah sahaja. contohnya, kita nak jumpa raja, nak berbual dengan raja. kita perlu buat urusan itu ini, ikut kehendak Raja, macam-macamlah. boleh ke senang-senang kita lepak2 dengan raja kat kedai kopi?eheh..

nak rapat dengan Allah memang memerlukan satu keiltizaman yang kuat.



jihad.

mudah benar sebut perkataan tu. realitinya, semua orang sedang berjihad dan berapa ramai dah yang kecundang tanpa disedari?

alahai, dunia...
engkau memang tidak layak untuk ditangisi kami.

tapi, saya tetap menangis. kelakar. :p

ahaha :D
soooo true

bagi saya, orang yang hebat ialah orang  yang masih mampu  tersenyum dan ketawa walau dugaan melanda.
tetap tenang.

Rasulullah s.a.w. kuat jiwanya. ^__^

0 bisikan:

Post a Comment

 

Fatimah Zahra Hanan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino