12/18/2011

azam.


"sedang membina hati yang sedia dididik"


sahabat-sahabatku, sudilah memberi aku sebarang nasihat. aku sedia memperbaiki diriku ke arah yang lebih baik lagi. hanya Redha Allah yang menjadi matlamat utamaku. jiwa ini, hati ini, jasad ini, segalanya milik tuhanku. aku serahkan ia pada tuhanku. bezanya, aku ini masih insan biasa, dihiasi dengan fitrah yang lemah, kadang kala aku lupa dan merungut. sedangkan segalanya milik Dia..


bersihkan hati, sucikan jiwa, kuatkan rohani, mantapkan fizikal..lihatlah dengan mata hati akan taujih dan ibrah alam yang telah sedia terbentang. hati yang sedia dididik akan lapang, dan berpandangan luas, berserah pada Allah, dan kuat pergantungannya pada Allah jua. 


Ya Allah, saksikanlah! inilah pengorbananku di dunia, dan sahamku di akhirat. Engkau sahajalah yang layak menilai keikhlasanku dan sejauh mana aku wajar diganjari. 

"Allah menjanjikan kepada orang-orang mukmin, lelaki dan perempuan, akan mendapat syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan mendapat tempat yang lebih baik di Syurga Adn. Dan keredhaan Allah lebih besar. Itulah kemenangan yang agung." 
(QS; 72:At-taubah)

Allah, redhalah akan diriku dan teman-teman seperjuanganku.

12/17/2011

Love Story of A Muallaf


Love Story of A Muallaf
This story has been published in volgo. Jus putting it here for orang di luar kawasan volgo. hehe. its sweet. ke touching. or sad. entahla. even salma herself wept reading it.=p. -aniza

I am truly grateful for being a muslim. Embracing Islam is something I would never regret.My name was Anna. I was born in a religious- Christian practicing family, and I still remember how  I never missed going to the church every  weekend for the so called Sunday prayers.  I could say that my journey to Islam began before I was even aware of it ..Hamid. This was the guy who first showed me the beauty & simplicity of Islam. I knew him by chance, who knows a short conversation at the hostel kitchen connected me with him through bait-al muslim, plus more important thing connected me to the oh-so-syumul Islam! Alhamdullilah.. Thanks to Allah who made the impossible feasible..who showed me this path.
Initially, it was just a coffee-talk (I call it this way because I wasn’t the kind of girl who easily got into friendly conversation with guys). But, the modesty of him somehow  gave me a picture that he was so not like any other Russians or Arabs or other foreigners who mingle around girls. I even drank his coffee despite the truth that I never had even a sip of coffee before!
It was a snatch of the conversation when I suddenly became frantically worry, having such talk with someone who was not in the same beliefs with me. Hence I inquired him ‘What’s your religion?’, hoping that he was a Christian-or if he wasn’t, I was gonna make him one. Then Hamid said “Islam!”which made me frown. I didn’t have any idea what Islam was!  Some pictures reeled in my mind bad perception about Islam, and the ideas gradually percolated through my empty mind. Good God, Hamid corrected me by explaining about Islam.. a bit and a bit and a bit.. Without realizing it…our chemistry worked right away.
I once invited him to the church, purposely to bring him to Christianity cum testing his Iman. To my shock, I was astounded by the way he agreed-without any doubt. I asked him why, and I became more astonished when he told me“My religion is inside me, it’s in my heart and I am going to prove to you that NOTHING will change my Islam”..and that was the point that changed my perception towards this deen.The Great Islam. 
Eventually on that day, we bought a book entitled ‘Christian and other religions’. The book wrote lousy and perverted logic about Islam, our prophet Muhammad p.b.u.h. and the muslims. It brought me to a state of shock and shame, regarding the fact that Christian draws massive misconceptions about Islam, but in contrast.. Hamid said that “We respect other religions”. Without any hesitation, I tore the book to shreds.
Since then, I didn’t go to church anymore. Hamid and I discussed Islam, and faith in God, in general, and everything he said made sense to me. Hamid had the patience of angels to deal with my slow thinking and silly questions, but he never gave up hope in me.  I asked him what I have to do if I want to convert to Islam. He replied with only one simple word”Syahadah!” . I was surprised, because if we want to be a Christian, we would have to pay to the church, and so the ‘heavenly’ priest can shower us with the so called Holy Water for  the baptism ceremony.  Furthermore, we even have to pay to get married, and we have to buy the ‘Ikon’ for praying. Basically it’s  all about money!!! $$
I asked Hamid how the muslims perform their prayers. He replied, saying that the muslims can pray anywhere they want. It was something really new to me, I learned that this is a sacred land created by Allah The Almighty, it’s not a big fuss bowing on the ground worshipping the God. Compared to Christian, we can only pray in church, or else we have to have the ‘Ikon’ for praying in our own crib!!
Slowly, my mind started to agree with my heart, and I started to picture myself as a Muslim. Eventually, Hamid asked me about the concept of trinity which I was anxious to answer his question because it was something I had been holding for such a long time. I carefully started putting my knowledge into words.. I explained to make him understand-but suddenly I came to an abrupt halt!! My mouth was locked and I couldn’t find the key because my heart finally objected my previous faith..and I didn’t believe in my wisdom anymore. I was completely flummoxed by the whole thing.  Subhanallah..
“No, I will not proceed to tell you..”  I said, turned away and ran bursting into tears.
From that point, we started to discuss more and more about Islam. About the Holy Quran, The Prophet p.b.u.h I still remember learning ‘Alhamdulillah’ as my very 1st Arabic word. It was still crystal clear in my mind how I wept reading the translation of the Al-Fatihah for the first time.  Islam is a religion of peace. It is the natural religion of mankind and has existed since the beginning of time.
I found the truth in myself sooner than I had expected. One day, I read Sura Maryam and felt so near as it is about The Jesus and his mother Mary.  At that time, I knew there was no turning back. I could wait no longer . . Trembling, I knocked on Hamid’s door and made the best decision I had ever done in my whole entire life-
“Hamid, I want to embrace Islam”..  and so my mouth was wet with Syahadah for the first time Alhamdulillah~
Story of : Salma Al-Masry, Volgograd State Medical University, Russian Federation
MasyaAllah... :') 

12/16/2011

muslim beremosi.


Memang benar, hidup kita diwarnai dengan ragam dan kerenah manusia.
mereka yang membuatkan kita kecewa, sedih, marah, geram, dan berang.
mereka jugalah yang menceriakan kita, yang membahagiakan kita, menemani kita.

Emosi.
Emosi memainkan peranan yang besar dalam hidup kita. 

TETAPI, 

tak perlulah terlalu beremosi dalam setiap perkara.

- "naqibah asyik approach orang lain sahaja, aku dia tak ingat pun..." *merajuk
-"entahlah, dah ajak dia datang banyak kali ke usrah, tapi asyik bagi alasan saja. malaslah" *putus asa
-"oh, dia tak puas hati dengan kerja yang aku buat. at least aku buat! biarlah kau buat sorang. padan muka" *lepas tangan
-"asyik-asyik tegur aku. sikit-sikit nasihat. aku tak nak dahlah kawan dengan dia" *jauhkan diri
-"kami berdua bergaduh. so, kerja kumpulan ni, biar je la hanging.. lagi pun dia tak cakap apa-apa" *ego

cuba kita renungkan kembali, kalaulah kita begitu sensitif dalam hal-hal kecil, 
apa akan berlaku pada dakwah kita? agama kita? ibadat kita? kerja kita? hubungan kita sesama manusia?

kesal sekali.

jika kita seorang muslim yang berkerjaya, 
jadilah seorang yang profesional.
tonjolkanlah sikap seorang yang amanah, berpegang pada janji, disamping sentiasa melakukan yang terbaik.

ujian hidup itu sentiasa ada. selagi mana kita bergaul dengan manusia, pasti ada konflik. 
tetapi, terlalu beremosi bukanlah penyelesaiannya.
sisihlah rasa kecewa dan kecil hati yang merenggut jiwa kita.
usah terlalu dikhuatirkan.

Bukankah Allah ada untuk kita?
Bukankah Allah yang memiliki semua hati-hati manusia?
Bukankah Allah sebaik-baik penghukum dan pembalas?

jika kita berselisih faham dengan seseorang, jangan biarkan kerja/tugasan yang sedang kita galas terbengkalai. itu amanah!
jika kita sudah cuba berbaik-baik dengan seseorang, tetapi tidak dipedulikan, jadilah neutral. biarlah sahaja. serahkanlah pada Allah.

fikirlah, kita ada ALLAH. Dia pemilik hatinya dan hati kamu. 
Berusahalah, lakukanlah apa yang mampu.
sekurang-kurangnya kita ada jawapan untuk diberi pada Allah di akhirat kelak.

Bila kamu disakiti, dianiaya, dilukai orang..
Maafkanlah dan lupakanlah...
Bila kamu dihargai dan disayangi orang..
Bersyukur, dan berterima kasih, dan kenanglah ia....  

Nak nilai betapa rapuhnya cinta kita pada Allah,
dan betapa kuatnya cinta kita pada manusia,
lihatlah, 
sejauh mana kita sanggup bertindak untuk menurut jangkaan manusia..?

-kuat kita bergantung pada manusia, rapuh hubungan kita dengan Allah.-

kerana Allah.


"semata-mata kerana Allah"

satu ayat yang kerap aulia ulang-ulang untuk teguhkan apa yang sedang aulia curahkan waktu ini.

impianku, menjana sebuah masyarakat bertaqwa, baitul muslim yang berkualiti, dan benih-benih yang soleh dan solehah. ia bukan sekadar angan-angan, tetapi memerlukan perahan tenaga dan akal..

Allah, 
aku hanyalah merupakan sebutir debunga yang menyebarkan benih-benih didikan. moga aku tidak terus lelah dan berhenti dari perjuangan ini.

kuatkanlah aku. kuatkanlah kami, Ya RABB.

bukalah pintu-pintu hati kami agar terus menyambut perjuangan ini tanpa lelah dan alasan.

"Allahumma yassir wala tua'ssir"

Demimu, Ya Allah. Semata-mata kerana Allah.

12/13/2011

cinta...


subhanallah wal hamdulillah wala ilaha illallah wallahuakbar..

katanya:

".....biarlah rasa sakit ini menjadi bukti cintaku pada tuhanku..."


dengarkanlah..
http://www.youtube.com/watch?v=vUsJ51cShJ0

mungkin ini tarbiyah kesabaran yang telah lama hilang. kini ia kembali untuk mengingatkan.

12/12/2011

indah.. :')


mari berselawat!

http://www.youtube.com/watch?v=3nY_h4E74xI&feature=related




~YA BADROTIM~ Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli Antalladzi asyroqta fi ufuqil ‘ula Antalladzi asyroqta fi ufuqil ‘ula Famahauta bilanwari kulla dholali Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli Wabikastanarol kaunu ya ‘alamal huda Binnuri wal in’ami wal ifdholi Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli Solla ‘alaikallahu robbi, robbi daiman Solla ‘alaikallahu robbi, robbi daiman Abada ma’al ibkari wal asoli Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli Wa’ala jami’iel ‘ali wal ashabi man Qod khossohum robbul ‘ula bikamali Ya badrotim, Ya badrotim Haza kulla kamali Maza yu’ab, maza yu’ab Yu’abiru ‘an ‘ulaka maqoli 


maksudnya: "Wahai bulan purnama (Nabi Muhammad) yang sempurna, yang telah mencapai segala puncak kesempurnaan, Apakah perkataan yang dapat mengungkapkan ketinggianmu, Engkaulah yang terbit menerangi ufuq yang tinggi; Lalu engkau menyelenyapkan segala kesesatan dengan cahayamu, Dengan sebabmu, terang benderang ala mini, wahai panji-panji hidayah, Dengan dilimpahkan cahaya, nikmat-nikmat dan pelbagai kelebihan, Semoga sentiasa tercurah rahmat Allah, Tuhanku. Sepanjang masa pada waktu pagi dan petang, Dan juga ke atas keluarga, serta sahabat-sahabat yang, Telah dikurniakan keistimewaan dengan beberapa kesempurnaan Oleh Allah ta`ala Yang Maha Tinggi.



bermuhasabah sejenak..


berhenti.

berhenti sebentar dari kesibukan dunia.
berhenti sebentar dari keasyikan dunia.
berhentilah sebentar daripada angan-angan dan impian-impianmu..

renungkan sejenak akan akhirat kita.
bagaimanakah nasib kita kelak..?



sila klik. menitiskah air matamu? masih keraskah hatimu?
http://www.youtube.com/watch?v=NHdZ8hSuTIU&feature=share

Allahuakbar... (melepaskan lelah)

mati itu dekat. entah apa yang telah kita usahakan di dunia selama ini...

sudah mampukah kita berkata-kata begini?

"aku menyahut seruanMu Ya Allah...
dengan merendah diri,
aku serahkan segalanya..
apa sahaja yang aku miliki,
Engkau ambillah kembali,
cukuplah hanya Engkau untukku..

aku sahut panggilanMu Ya Allah..
lihatlah amalan-amalanku ini..
Engkau nilailah Tuhan.
apakah layak aku berada disampingMu?
jika tidak, campaklah sahaja aku ke api nerakaMu,
kerana telah berlaku khianat terhadapMu selama ini..
aku jua takkan dapat memaafkan diriku..

Ya Allah. Aku sambut launganMu.
Ambillah aku.."

12/09/2011

Siraman tarbiyah


Tiba-tiba lemah semangat.

lemahnya diri ini.

aku hamba.

aku hamba...

tak layak aku merungut-rungut.

bukankah ini yang aku mahu?


"tidak semua yang kita impikan itu indah belaka,
adakalanya kita perlu tetap terus berpegang,
dan kadangkala, kita perlu melepaskan genggaman itu.
yang pasti, apa yang berlaku, adalah yang terbaik.
jadi, lakukanlah yang terbaik.

biarlah segalanya kerana Allah..

tugas kita, berusaha..
tugas Allah, menentukan..
tak perlulah kita sibuk-sibuk buat tugas tuhan."



Perlukan siraman pada hati yang layu..

12/04/2011

HadiahMu


Ya Allah.....SYUKUR!!!!

permudahkanlah...Allahu Allah..

:')

betapa aku diajar, untuk menerima hadiah sebesar ini,
rupanya perlu tabah menempuh pelbagai ujian dan dugaan...
peritnya..
dan kini,
manisnya...

perjuangan masih belum tamat.

Allah.
janganlah Engkau biarkan aku jauh..jauh..daripadaMu.
Tolonglah....

kurniakanlah juga, insan-insan soleh dan solehah dalam hidup aku..

Jagalah dia..

:') Terima kasih Ya Allah..

*hanya yang melalui dapat merasa..

12/03/2011

kuat.


Esok keputusannya...
andai itu yang terbaik, aku terima sahaja Ya Allah..
bukankah setiap yang berlaku itu yang TERBAIK..?

hati akan merana jika ditanya

MENGAPA?

KENAPA??



Sememangnya hakikat seorang hamba takkan mudah mengerti hikmah disebalik semua kejadian dengan mudah..


Allah..kuatkan aku...


*********************************************


Untuk memberi sesuatu yang terbaik itu, kita perlu menempuh pelbagai ujian dan dugaan.


tetapi, brick walls bukan untuk kita.


ianya untuk memperbaiki kelemahan kita, dan menjadikan kita lebih baik lagi.


kuatkan semangat. 


ujian ini diberi, kerana engkau layak mendapatnya.


kuatlah. dan bersabarlah.



doa..


إِلَهِيْ إِنْ كُنْتَ قَبِلْتَ تَوْبَتِيْ وَغَفَرْتَ حُوْبَتِيْ فَأَكْرِمْنِيْ بِالفَهْمِ وَالحِفْظِ حَتَّى أَحْفَظُ كُلَّ مَا سَمِعْتُ مِنَ العِلْمِ وَالقُرْءَانِ
إِلَهِيْ أَكْرِمْنِيْ بِحُسْنِ الصَّوْتِ وَالنَّغَمَةِ حَتَّى أَنَّهُ مَنْ سَمِعَ قِرَآءَتِيْ يَزْدَادُ رِقَّةً فِيْ قَلْبِهِ إِنْ كَانَ قَاسِيَ القَلْبِ.
إِلَهِيْ أَكْرِمْنِيْ بِِالرِّزْقِ الحَلاَلِ وَارْزُقْنِيْ مِنْ حَيْثُ لاَ أَحْتَسِبُ

Ya Allah, bila Engkau terima taubatku dan Engkau ampunkan dosaku , maka berilah aku kemuliaan dengan mudah faham dan mudah hafal sehingga aku dapat menghafal semua ilmu yang ku dengar dan juga ayat-ayat al-Quran .
Ya Allah berilah aku kemuliaan dengan suara yang merdu , sehingga sesiapa yang mendengar bacaanku , hatinya akan menjadi lembut meskipun ia seorang yang keras hati .
Ya Allah kurniakanlah kepadaku rezeki yang halal dan juga kunjungan rezeki yang tidak kusangka-sangka.
آمِيّنْ..آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ





Allah.....

11/27/2011

andai ini coretan terakhir?




diari yang bertukar ganti..
bila tiba tahun baru...
terkenang akan masa-masa lalu...
manusia memang pelupa!

aku lupa,
Allah masih mengizinkan aku bernafas.
sedangkan aku pernah bertarung untuk sebuah hela nafas.

aku pernah bertaruh antara nyawa dan mati.


bagaimana mungkin kini langkahku terus longlai apabila aku hanya diuji sedikit?
bagaimana aku tegar mengeluh-ngeluh seperti aku sahaja yang sedang susah?



telah banyak Allah curahkan nikmat dan rahmatNya padaku..
tetapi aku tetap juga lupa.
bukankah janji-janji Allah itu benar?



aduhai diri,
pejamlah matamu,
tepuk dan usaplah dadamu dengan lembut.
bisiklah,
"Allah ada. Allah ada. Allah ada"

walaubagaimanapun badai yang bakal melanda,
ada sesuatu yang pasti.
Allah tetap ada.

apabila engkau mencari seseorang untuk membantu,
engkau lupa, Allah telah banyak membantu...

mencari pula sesiapa untuk diadukan masalah kita,
Allah telah sediakan waktu-waktu mustajab untuk hajat kita dikabulkan..

bagaimana mungkin...kita lupa?



tabahkan jua hati..bertawakkallah sentiasa..
ingat,
ketenangan abadi hanyalah di syurga sana,
hidup sempurna hanyalah di sana,
rumah impian hanyalah wajar dibina di sana,
kekasih idaman yang hakiki juga menanti di sana...

tiada apa milik kita di sini.




hidup kita, adalah pembuktian cinta dan pengabdian kita kepada Allah.
jika benar cinta kita padaNya,
Allah akan memilih kita bersama denganNya.



Allah..
sisa hidupku semakin singkat...
tetapi aku pula semakin menambah dosa..
aku tahu dunia ini tiada yang abadi..
tetapi aku tetap leka berangan-angan..


oh tuhan!
aku bersyukur.
wujudnya mehnah dan musibah dalam hidupku,
rupanya berjaya mengingatkan aku,
bahawa aku ini hanya hamba.

11/26/2011

hati ini hanya milik Dia.



tumpang bahagia dengan mereka yang telah mendirikan baitul muslim.

ada juga yang bakal dikurniakan anak.

walau apa pun status kita, mudah-mudahan setiap antara kita sentiasa beroleh rahmat, redha dan maghfirahNya.

siapa kata yang sudah berkahwin akan bahagia sentiasa?
siapa kata yang bujang tidak tenang pula hatinya?

aduhai sahabat,
mungkin kamu terlalu mendambakan perkahwinan,
kerana begitu ingin wujudnya seorang insan yang menemani,
mencintai dan dicintai.

andai belum tiba lagi giliranmu,
bersabarlah,
apakah engkau sudah cukup dan puas mencintai Allah?

wanita,
pastikan engkau menjaga diri, dan hatimu,
bukan untuk bakal suamimu,
bukan untuk manusia.
tetapi lakukanlah semata-mata hanya kerana Allah.
biarlah suamimu kelak menilai betapa beruntungnya dia terpilih menemanimu di dunia.

lelaki,
kamu juga merupakan fitnah kepada kaum hawa,
kamu juga diuji dengan fitnah wanita,
pohonlah mudah-mudahan Allah menguatkan hatimu,
dalam menongkah arus ujian duniawi,
hanya isterimu yang layak mendapat cintamu,
sepertimana hanya kamu yang berhak mendapat cintanya.

walau bagaimanapun status perhubungan kita,
jagalah ia demi Allah.
Allah tahu bagaimana hendak membalasnya.

11/23/2011

semoga berbahagia.


alangkah indahnya jika kita dapat membahagiakan semua orang..
andai hati kecil ini dapat diberi kepada semua orang..
mampu menerangi hidup mereka...

engkau telah bahagia dengan ikatan kasih sayang antara usrahmu.
tidak mahukah engkau membuka pintu bahagia itu pada insan lain?
agar mereka turut bahagia?

bagaimana pula dengan mereka yang jujur mengharapkan engkau?
memilih engkau sebagai peneman mereka?
pembantu mereka?
pembimbing mereka?

hati kecil ini tetap kecil.
realitinya,
tak mampu ia membahagiakan semua.

kadangkala, satu benda itu tetap wujud dengan satu.
tiada dua, tiga.
aku hanya menanti yang satu.
hati ini juga satu.
tidak mampu dikongsi.

kita ada doa. :)



maaf.

11/19/2011

Cinta yang Satu, hanya Satu.


Status atau kata-kata yang terbaik, bukanlah yang paling banyak mendapat tepukan gemuruh, atau jumlah 'like' atau lambungan pujian-pujian. tetapi, kata-kata yang dapat menyentuh, dan memberi impak pada hati dan mencetuskan inspirasi serta mengejutkan diri yang terlena. 

status-status aulia, coretan aulia, hanyalah ilham daripada Allah. sebagai refleksi diri dalam kehidupan ini, yang amat senang aulia mahu kongsikan bersama antum, sahabat sekalian. tidak sama sekali menggambarkan sepenuhnya peribadi diri yang lemah ini. jauh mahu meraih perhatian. maafkan aulia sekiranya ada yang melihat begitu. aulia juga sedang sangat berhati-hati dengan sifat riak yang mudah benar menggigit-gigit hati kotor ini.

aku sama sahaja sepertimu, teman.
masih merangkak..
masih meraba...
malah, aku begitu ternanti-nanti akan terbitnya butir-butir mutiara kata yang bakal menyinar di hatiku daripada lisanmu.


aku juga sepertimu, 
kadang kala dilema...
antara cinta yang hakiki..
cinta yang suci, 
bersih dari maksiat..
maka, aku begitu memohon Redha Rabbi..


aku juga,
adakalanya  begitu rapuh dengan manusia,
begitu terluka apabila dilukai manusia,
sedang aku begitu menyayangi insan tersebut..

aku juga pernah mencari-cari erti ketuhanan..
mencari-cari tali yang bisa menyelamatkan aku..

aku juga pernah menangis melihat teman-temanku tanpa kompas hidayah,
maka aku turut meratap mengharapkan agar aku bisa menyelamatkannya..

tetapi,
di sebalik seribu satu kisah 'kebetulan' drama hidup kita,
di mana kita berkongsi suka duka serupa...

mengapa tidak kita juga berkongsi satu CINTA yang sama?

aku, kamu, dan dia.
kita cintakan Allah.
kerana da'wah, kita bersatu.

11/15/2011

.


sangat terganggu.

11/09/2011

Six Stress Prevention Tips; November 8, 2011


Scientific American Mind (September 2011) offered "six strategies for fighting stress before it starts":
  1. Seek and kill.  Take a few minutes every day to identify stressors in your life and find ways to reduce or eliminate them.
  2. Commit to the positive.  Don't rely on self-destructive ways of coping with stress — drinking, drugs, overeating.
  3. Be your own personal secretary.  People who keep lists of things to do really do more things.
  4. Immunize yourself.  Through exercise, thought management, and the daily practice of relaxation techniques, you will be in a better position to face stressors.
  5. Make a little plan.  Spend a few minutes every morning planning your day.  You will waste less time, get more done, and feel less stressed.
  6. And make a big plan.  Planning your future is a great way of exercising more control over your life. 
walau setinggi mana pun yang dirancang,
walau sedalam mana pun yang difikirkan,

Allah tetap adalah segala-galanya. :)

persimpangan ini.


bila kena pada waktunya, orangnya, keadaannya, Allah akan menguatkan hati kita dengan sebuah keyakinan. 
Dalam memilih, ada ketenangan yang pasti. 
"Aku sudah bersedia." 
Alhamdulillah :)




Allah Maha Adil..


Allah takkan sia-siakan usaha hamba-hambaNya.


'brick walls' is very important to show how badly you want something.


mungkin sebab itu juga Allah uji kita?


untuk aku teguh, yakin, dan tetap di sini?


perjuangan belum tamat. yakinlah akan janji-janji Allah.


Alhamdulillah ala kulli hal. <3

11/05/2011

saya nak masuk neraka, sebab saya malas berusaha.


Agaknya, ada tak orang buat statement macam ni?
"saya nak masuk neraka, sebab saya malas berusaha."

Di dunia ini, Allah berikan begitu banyak perumpamaan untuk kita merenung, berfikir, dan muhasabah kembali diri kita.

saya berikan satu contoh,

setiap orang diberi sebidang tanah.

ada yang telah diberi ilmu dan selok belok mengenai tanaman dengan baik. dia tahu, tanah itu bakal mendatangkan keuntungan. maka, dia rajin dan sabar bercucuk tanam menunggu hasil.

ada juga yang terikut-ikut orang lain walaupun ia tidak jelas akan tujuannya.
ada yang tetap bercucuk tanam walaupun tanpa ilmu.
ada yang tetap berusaha walaupun adakalanya ia berputus asa.

dan,

ada yang tidak berusaha langsung, kerana malas dan sebagainya.

lihatlah, tanah itu bagaikan hidayah. beruntunglah mereka yang telah diberi hidayah di dunia ini dan memanfaatkannya. berusaha menanam amal-amal kebajikan dan meracun dosa-dosa dan maksiat yang merosakkan kebun imannya. dia mahu benar mempersembahkan hasil yang banyak kepada pemilik yang Maha Esa, iaitu Allah. bukan hasil tanaman yang rosak2 iaitu dosa-dosa jijik yang telah kita lakukan!



hasil tanaman yang baik-baik itu nanti akan 'dibayar' oleh Allah, dan balasannya ialah syurga! kalau banyak yang rosak, Allah tak nak beli. jadi, dah tak ada tempat lain yang kita boleh pergi waktu itu, melainkan neraka sahajalah jawabnya. Kita masuk neraka, Allah tak terkesan apa-apa pun. Allah tidak perlukan apa-apa pun. kita yang perlukan Allah!sebab kita yang nak masuk syurga! kita sama sekali tak nak neraka!

betul tak?

jadi, mengapa nak sombong sangat untuk pegang cangkul, mengotorkan tangan dengan tanah, membaja tumbuh-tumbuhan dengan tabah dan sabar? bukankah kita juga yang untung nanti?

seorang petani juga dikira beruntung apabila mempunyai peralatan-peralatan dan bahan-bahan yang boleh membantunya memudahkan kerja-kerja.



realitinya, kita sentiasa perlukan teman-teman yang baik, yang bisa membimbing kita..kehidupan dan ujian yang mampu kita tanggung agar kita tak melencong tersesat jauh, dan ilmu-ilmu mengenal dan mencintai Tuhan.

untuk mereka yang mempunyai tanah, tetapi tidak tahu memanfaatkannya...
keluarlah mencari ilmu..

tugas kita yang berilmu, sedarkanlah mereka. (nak ke kita masuk syurga sorang-sorang? menyepi seorang diri?)

bagaimana pula mereka yang tidak mempunyai tanah langsung?
masih tidak diberi hidayah...
terkontang-kanting mencari kebun yang disangka kebun...??

marilah bantu mereka!

7/16/2011

Tanya hati, mengapa?


Berpuisi mengenai Cinta,
Sanggup engkau korban, redah segala.

Hairan.
Untuk TuhanMu,
Yang CintaNya lebih Agung,

Berputar lidahmu memberi alasan.



(dush. ada benda jatuh atas kepala -.-)

Kerana dirimu begitu berharga :)


Indah bunga-bunga ciptaan Ilahi.

salah satu benda yang aulia sangat suka lihat ialah bunga ros. 

Two.



pada aulia, bunga ros cukup elegan. cukup mahal. cukup menawan. cukup harum. cukup garang. sebab berduri. wawa...T___T


Wahai wanita solehah,


"kamu adalah antara kuntum yang mekar dan terus mewangi"





Nantikanlah janji-janji Tuhan dengan sabar, ya....  :)



Sentuhan dakwah dalam Stefa Isle



Hairan. Novel cinta yang padanya aulia sangka hanyalah menyentuh cinta terhadap makhluk.
Rupanya definisi cinta yang disentuh dalam novel ini cukup luas. cukup mengharukan, cukup menyedarkan.

Cinta kepada dakwah, (kisah Halif yang menerangkan Islam kepada Stefa Isle)
Cinta kpada ilmu, (perjuangan jihad menuntut ilmu)
Cinta kepada Al-Quran, (penerangan Halif membongkar isi Al-Quran)
Cinta kepada tanah air, (nasib orang merantau...hehe)
Cinta kepada Keluarga (Lia yang melarikan diri ke Kota London)
Cinta kepada makhluk (Cinta Halif dan Lia yang membawa kepada Cinta Ilahi)

dan..mungkin banyak lagi yang aulia tak perasan..

terasa diri ini masih jauh ketinggalan dalam memahami Islam. Mungkin secara teorinya agak berhasil, tetapi masih gagal dalam mempamerkan Islam dengan bersungguh-sungguh... :/

7/10/2011

tenanglah hati..


dalam ribut dengan manusia ni, memang macam-macam yang kita jumpa.
hairannya, kenapa kita sering mahu melukai?
kenapa kita tak cenderung untuk berkasih sayang?

bila nasihat-menasihati, dianggap pula teguran yang  merobek maruah.
bila mengucapkan sayang, dianggap pula sebagai penipu yang mahu mengambil  kesempatan.

benar, tak semua orang baik, jadi kita perlu berwaspada.
tetapi, ingat, kita ada Allah. Kita aada ukhuwah yang perlu dijaga.
mengapa begitu mudah kita henyak dan pijak ukhuwah kita dengan kata-kata tajam kita???

hati manusia itu lembut. walau ia keras seperti batu, 
seperti air yang lembut, menitis-nitis di atas batu, TETAP
akan merubah bentuk batu tersebut.

aduhai manusia, 
bersabarlah! 
aku sedih melihat kalian bercakar-cakaran kerana dunia,
tetapi tidak merebut cinta Tuhan.

-untuk diriku juga yang sering berada dalam kekesalan.

6/26/2011

Pemilik kekal Qalbi..


♥ REAKSI TUHAN ♥

Walaupun Tuhan itu Zat yang Maha Agung, kita tak dapat melihatnya dengan mata
Namun Tuhan marah atau suka dapat dirasa
Redha dan murkaNya dapat dikesan
PerhatianNya pada kita boleh juga dibaca
Kemaafan juga dapat dirasa
Jika sembahyang ada lazatnya menunjukkan Tuhan ada perhatian pada kita
Jika tidak terasa lazatnya sembahyang, menunjukkan kita ada dosa
Memohon ampunlah kepada Tuhan
Bila kita memohon ampun, Jiwa kita terasa lembut
Air mata taubat berguguran, Moga Tuhan terima taubat kita
Apabila jiwa kita gelisah, tanda Tuhan murka pasti ada dosa
Memohon ampunlah kepada Tuhan, Tuhan pasti mengampunkan kita
Jika mudah bermujahadah, tanda ada rahmat Allah, bersyukurlah kita kepadaNya
Kalau kita berusaha mendekatkan diri dengan Tuhan kemudian diujinya kita
Itu tandanya Allah meredhai kita untuk bersihkan dosa dan tinggikan darjat
Kalau kita kaya mudah saja kita mengagihkan kepada manusia, Tanda Allah Taala memberi dengan redha
Jika setelah kaya makin berat untuk menderma dan memberi kerananya, Tanda kekayaan dan kesenangan itu diberi secara murka
(petikan dr album MAWADDAH)
Wallahua'lam

6/23/2011

kurniaMu..


rasa terlalu gembira sampai rasa selalu nak menangis...
hairan sungguh dunia ini...

alhamdulillah..segalanya telah dipermudah..

tersangat bahagia. rasa sudah terlalu cukup apa yang dilimpahkan Allah..

T__T

walau puas aku mengucapkan syukur, takkan terbalas segala pemberianMu, Hai Tuhanku...

Terima kasih. Atas segalanya......

:')

tersangat bahagia.

6/21/2011

cerita hati.


kalau baca blog aulia, memanjang sedih kan..?
agaknya orang pun terpikir, masalah betul la budak ni! haha~


blog ini hanyalah untuk coretan duka. 
bukan untuk menagih simpati,
tetapi dalam duka ada kekuatan.
kerana duka mampu menghidupkan hati.



bagaikan satu hentakan yang meragut angan-angan indah kita di dunia,
kita tersedar,
bahawa kita ini adalah milikNya sepenuhnya..



bagaimana mungkin kita membina impian yang begitu tinggi tetapi kita lupa tujuan kita membina?
kita asyik!
asyik menunaikan cita-cita dan keinginan kita.
kita mahu kehendak kita ditunaikan.
tetapi kita terlupa kita telah menyakitkan orang lain tanpa sedar.


nak jadi kaya tetapi tidak mahu bersedekah,
mahu jadi bijak pandai tetapi kedekut hendak berkongsi,
mahu menasihati, tetapi tidak menyayangi,
mahu dicintai tetapi tidak mencintai,



buruk benar hati kita.
cakap semata yang indah tetapi jelik sekali.
kita lupa akan riak, 
kita lupa akan rasa bangga yang selalu hinggap di hati kita.


janganlah memusuhi duka.
duka itu mengingatkan kita, akan hinanya kita..


susah kan nak merawat hati yang parah terluka?
tak mengapa. sandarkanlah segalanya pada TuhanMu.
jika manusia tak pandai hendak menghargai, tak tahu membalas,
itu adalah Ujian.
menunjukkan bahawa manusia itu tidak penting. 
mereka selalu pergi dan meninggalkan. 
Allah lebih penting.
Allah sedia membentangkan pelukanNya apabila engkau berlari kearahNya.


Ya Allah, Please heal me.
Will You?

6/20/2011

Pemilihan.



lagi topik mengenai  istikharah. 

setiap hari manusia membuat pilihan. terlalu banyak pilihan yang telah, dan bakal dilakukan. selain memohon petunjuk sahaja, kita perlu menggunakan akal dan fatwa hati yang telah Allah kurniakan pada kita. 

bak kata seorang ustazah dalam soal jodoh, Allah sebenarnya mungkin telah memberi 10 jodoh pada kita dalam hidup kita, dan mungkin 2 atau 4 jodoh serentak dalam hidup kita. jangan terus rasa bercelaru. ingat, allah telah beri kita akal dan hati. fikirlah, rancanglah dan tentukanlah yang terbaik. jalan yang berbeza akan menentukan jalan hidup kita yang berbeza pula. terpulanglah pada kita..

jika dalam soal pemilihan pasangan, (atau ketika hendak meminang, dipinang, dan memilih) 

carilah yang sefikrah. yang sekufu. yang sepadan. yang sama ideologinya, yang sama minatnya bagi mengelakkan ketidaksefahaman dan ketidaksepakatan.

yang mampu melindungi hati kita daripada maksiat, yakni agamanya dapat sama menjaga agama dan iman kita..

yang mampu sama-sama menyokong, bagi lelaki mampu memberi nafkah, dan bagi wanita, mampu menguruskan rumah tangga..Ingat, dalam melayari alam rumah tangga bukan hanya sepihak yang harus berkorban dan memahami, tetapi ianya perlulah berasal daripada dua pihak. sama-sama mampu memahami, sama-sama mampu menjaga,, sama-sama mampu berkorban, sama-sama mampu beralah, saling mempercayai..

apabila mahu memilihnya, terasa hati yakin, tenang dan bahagia sewaktu proses pemilihan. tiada dolak dalih. tiada rasa serba salah atau tidak bersedia.

bila melihat dia, terdetik di hati akan suatu keyakinan "dialah orangnya"

walaupun kita mendugakan rintangan bersamanya, tetapi kerana karakternya yang dapat dikenal pasti (samada sudah kenal atau dari cerita orang) kita yakin, tetap akan kuat apabila bersama-sama dengannya.

NAMUN BEGITU...

kalau sudah melakukan pilihan, dan sudah pun melaksanakannya, janganlah sesekali menyesal akan apa yang berlaku. jangan mengenang-ngenangkan perkara yang akan berlaku jika anda mampu memutar kembali masa dan membuat pilihan lain. yakinlah, ianya adalah antara ketentuan Qada' dan Qadar. tak semua berlaku mengikut apa yang kita idamkan. Hanya Allah yang mengetahui.

wallahualam..
ini hanya pendapat cetek aulia. barangkali tersalah, tak perlu berpegang padanya.

istikharah.


dalam melayari taufan kehidupan ini, kita memang harus akui, kita sebenarnya adalah makhluk Allah yang sangat lemah!

acapkali kita jatuh dan tersungkur, tetapi Allah memberi keistimewaan pada manusia, apabila kita melakukan kesalahan, kita masih mampu bertaubat kepadaNYa.

manusia juga diciptakan dengan sifat sering berkeluh kesah. selalu risau-risau akan perkara yang bakal berlaku dalam hidupnya. itu menunjukkan bahawa walau Allah memberi kita akal, akal kita masih tak mampu menjangkau perkara-perkara ghaib yang hanya Allah sahaja yang mengetahuiNya. kita tak mampu menjanjikan syurga sudah berada dalam genggaman. kita tak mampu katakan bila kita melakukan sesuatu keputusan kita bahagia sentiasa tiada rintangan? hanya kepada Allah lah kita sandarkan kelemahan kita dan mohon petunjuk.

baru-baru ini, aulia banyak berbincang dengan beberapa orang akan istikharah. walaupun begitu, aulia masih tidak layak untuk berbicara akan soal ini, tetapi apabila kita bersama nasihat-menasihati, berkongsi, kita sama-sama merungkai persoalan misteri dalam hidup ini.


kalau kita ada beberapa pilihan, dan kita keliru akan pilihan tu, macam mana nak pilih?

solatlah istikharah. pastikan hati tenang dan khusyuk. jangan condong kepada mana-mana pilihan sebelum pilih. tawakkal dan percayalah pada Allah dengan sepenuh-penuhnya. yaqin, dan bersungguh-sungguhlah dalam meminta. bersangka baik pada Allah. Allah tetap akan tunjukkan jalan walaupun cepat atau lambat.




lepas tu, petunjuk apa yang Allah boleh bagi? bagaimana nak tahu itu adalah petunjuk?

ada banyak petunjuk yang boleh Allah beri. ada yang diberi melalui mimpi. diberi keyakinan hati, rasa condong terhadap salah satu pilihan, terasa yakin dan kuat untuk memilih, tiada rasa gundah dan was-was, rasa tenang dan bahagia apabila hendak memilih, atau terdetik untuk memilih sesuatu.

antaranya lagi, dipermudahkan urusan. dengan tiba-tiba sahaja peluang dan jalan menuju ke arah sesuatu itu jelas. tanpa usaha yang jerih payah, segalanya berlaku mengikut 'flow'. tanya lagi pada hati, apakah anda runsing akan perkembangan itu? jika tidak, ucapkanlah setinggi-tinggi syukur. Mudah-mudahan Allah telah memilih dan melaksanakannya untuk anda sendiri. Biiznillah..bertawakkallah sentiasa!

TETAPI..

janganlah melakukan sesuatu pilihan kerana terlalu fikirkan orang lain. jangan biar rasa hati dipengaruhi dengan keadaan yang akan berlaku pada insan lain akibat pilihan kita. itu wajar juga dipertimbangkan, tetapi, ia bukanlah yang utama. ingat, Allah yang paling berhak menjaga hamba-hambaNya. ambillah masa, jangan lakukan sesuatu kerana terpaksa. jika perlu, lakukanlah berturut-turut sehingga hati rasa tenang dan tetap akan sesuatu..

Contoh (apabila telah melakukan solat)
1. nak sambung pembelajaran: tetapi hati rasa berat, terfikir duit yang tiada untuk menanggung pembelajaran

2. kerja dahulu/ usahakan kerja sambil belajar: hati lebih condong ke sini. di samping kerja mencari duit, boleh sambil timba pengalaman dan bantu keluarga. hati rasa lebih yakin untuk melakukan ini walaupun nampak susah.

Contoh lagi,
1. kerja di tempat A.

2. kerja di tempat B.

walaupun setelah memohon petunjuk, masih tidak kelihatan yang jelas di hati. kedua-duanya nampak tidak tetap dan masih keliru. maknanya kedua-duanya mungkin bukanlah pilihan yang terbaik. mungkin belum tiba masanya atau mungkin akan ada pilihan lain yang menanti. sabarlah..

pasti ada banyak lagi cara-cara / nasihat / pendapat yang boleh sahabat-sahabat kongsikan. wallahualam.

‎"Jika ALLAH SWT memakbulkan doamu, maka Allah meneguhkan kepercayaan mu kepadaNya",

"Jika ALLAH SWT menangguhkan doamu, maka ALLAH menguji kesabaranmu",


Jika ALLAH SWT TIDAK MEMAKBULKAN doamu, maka ALLAH telah merancang sesuatu yang lebih baik buatmu"



Selebihnya, banyak-banyaklah beristighfar, barangkali dosa yang bertompok dalam hati kita telah membutakan kita daripada melihat petunjuk yang benar..



Ujian. Kita mampu atasi.


Ya, aku sedang diuji.
Kita sedang diuji.
Biasanya kita akan diuji dengan sesuatu yang kita selalu sebut tak mampu nak tanggung.

Hakikatnya, kita mampu.
Itulah yang Allah mahu latih kita..
Daripada dulu aku selalu takut akan kehilangan.
Terlalu fobia mungkin.
selepas satu, satu. Satu lagi, dan seterusnya..
sudah beberapa kali aku tempuh.
rasanya untuk sekali ini, masih boleh, kan…?

Untuk yang bakal, menemaniku..
pilihlah aku bukan kerana terpaksa,
pilihlah aku bukan kerana simpati,
pillihlah aku jika aku mampu menyokongmu,
pilihlah aku jika aku mampu taat padamu,

Tetapi jika tidak..
Jangan sesekali pilih aku!

Kerana kelak kita berdua akan merana.
aku akan berduka jika engkau berduka.
aku tidak akan gembira jika engkau berahsia.
aku akan menyesal jika tak mampu membahagiakan.

Tiada guna dekat tetapi hati berjauhan.

Pilihlah…..apa sahaja yang terbaik untuk dirimu.
Aku tetap menyokong. Walau apa sahaja sekalipun.

andai engkau yang terbaik untukku dunia dan akhirat, percayalah. akan ada jua ketetapan dari tuhan. semoga diberi keyakinan dan kekuatan untuk melangkah. Dia Maha Mengetahui. Bergantung haraplah padaNya.



6/17/2011

kalau..


kalau katalah, saya lepaskan apa yang saya percaya, apa yang saya pertahankan selama ini..

agak-agak apa yang berlaku..?


ok. tau, tak ada siapa yang nak jawab.

5/31/2011

Ketenangan itu kekuatan.


















huhuh.. dah tak nak cakap banyak di alam maya.

5/26/2011

Wanita...


Entry kali ini, adalah untuk menitipkan sejuta penghargaan buat para wanita, ibu-ibu, para isteri, anak-anak perempuan, kakak kita, adik kita, dan sekalian srikandi muslimah. Walaupun tidak mencukupi, tetapi ketahuilah! Aulia SENTIASA mendoakan kalian sentiasa terpelihara, bahagia, dalam dakapan erat kasih sayang Tuhan. :’(

“Ingatlah, perkahwinan itu bukan perkara indah semata. Kadang kala kita tidak diuji dengan seantero dunia, tidak diuji dengan sulitnya dakwah, tetapi seorang isteri itu diuji dengan seorang insan sahaja, yang bernama suami”  -Khawlah-

Dan, serangkap kata-kata seorang da’iyah yang cukup terpahat di jiwa.

“akak sendiri tak tahu apakah method sebenarnya kita nak kenal pasangan kita, lelaki yang bagaimanakah yang mampu menjadi suami yang baik untuk kita, wanita yang bagaimanakah mampu menjadi isteri yang baik untuk kita. Kadang kala, cara jalan kita dah betul, dijodohkan segalanya. Tetapi akhirnya bercerai. Itu semua ketentuan dan ujian daripada Allah. Silap kita, jika kita jangkakan perkahwinan ini yang nak membahagiakan kita. Sebaliknya kita yang perlu berkorban! Tetapi ingatlah akak nak pesan, ujian boleh datang dalam pelbagai cara. Ikhlaslah! Kita kahwin, untuk Allah. Untuk agama kita. Dan, hanya pada Allah sahajalah kita pohon yang terbaik untuk kita” –akak ili-

Dan, kata-kata seorang sahabat.

“sebelum kita kahwin, kita kena betul dengan Allah”  
Sungguh, tiada jaminan untuk sebuah perkahwinan bahagia walau siapa pun calonnya. Hakikatnya, perkahwinan adalah medan untuk memberi, mencurah, berkorban, BUKAN SEMATA-MATA MEMUASKAN KEINGINAN HARAPAN IMPIAN KITA!

Untuk para isteri yang begitu banyak mencuka rasa, begitu sabar menelan kepahitan, lidah yang menanggung cerita derita, mata yang kekeringan air mata…

“akak sejak menjak sakit (gangguan) ni, akak rasa sangat kecewa dengan diri sendiri. Akak xdapat nak jalankan tanggungjawab yang sempurna sebagai seorang isteri.. dulu akak kerja, sekarang suami akak tanggung sendiri. Kadang-kadang, suami akak yang jaga anak-anak. Penyabarnya dia..itu pun akak marah-marah dia. Yalah, kita sakit, kadang-kadang, kita marah pun tak ada sebab. Akak sedih..pernah akak jatuh di rumah, tak boleh bergerak. Nak telefon suami, dia tengah kerja. Akak tak berani kacau dia..jadi, akak sorang-soranglah sakit di rumah…”  -akak-

Dan, seorang saudari yang begitu aulia kasihi.. akak, semoga Allah sentiasa mengurniakan kekuatan kepadamu..diuji dengan ujian perkahwinan yang begitu berat, berjauhan dengan suami, keguguran berkali-kali..

Wahai permata hatiku sekalian, Allah Maha Tahu apa yang kalian lalui..andai kata tiada ‘teman’ yang selayaknya dapat membahagiakan kalian di dunia ini, semoga Allah mengurniakan kalian ‘teman’ yang berjuta kali ganda lebih baik di akhirat kelak. Biar para suamimu di dunia cemburu. Andai di dunia, mereka tidak kenal erti menghargai wanita..Hanya Allah yang dapat memberikan yang terbaik.

Untuk aulia melukiskan betapa ibu-ibu kita, para isteri berkorban..memang tidak dapat. Terlalu banyak..Hanya Allah lah yang dapat membalasnya.. memang bodohlah lelaki kalau tak tahu nak hargai wanita..

Apabila wanita mengalirkan air mata disakiti, dilukai..kita, kita memang patut malu! Mereka bukanlah perwira yang namanya tercatit dalam lembaran sejarah. Terkenal sebagai hero di mata dunia. Tetapi, ibu kita, isteri kita, sentiasa menyelamatkan maruah kita, menjaga kita, menangkis daripada sebarang ancaman dan kecaman yang mampu menyakitkan orang-orang yang dia kasihi. Apa yang dia mahu?
Dia hanya mahu dihargai. Disayangi. Dilayani sebagai wanita sehendaknya. Bukan, hamba yang seakan tiada naluri.

Wanita, dengan kesakitan mereka akan lebih mencintai,
seperti melahirkan anak, sakit. Tapi dengan rasa sakit itulah mereka begitu menyayangi anak-anak.
tetapi lelaki, dengan kesenangan baru mereka akan lebih mencintai.
bermakna, mereka bila dilayan, dicukupkan keperluan, baru mereka akan membalas.
Wanita, apabila mereka mahukan sesuatu,
mereka akan lebih banyak memberi.
sedangkan lelaki, diberi sehingga puas,
baru terasa nak memberi.

Kadang kala, kesal dengan sikap para lelaki, gagal nak memahami nasihat-nasihat dalam Al-Quran dan pesanan-pesanan Rasulullah..

“Para isteri itu bagaikan ladang bagi kamu..” yang bermakna ladang itu adalah sesuatu yang amat berharga, yang mana bila kita jaga, tumpu, curahkan tenaga bercucuk tanam, ia dapat memberi kesenangan, keuntungan dan kebahagiaan kita. Apa yang terjadi bila kita tak jaga ladang tu? Biarkan ia ketandusan..? tanah tetap memberi manfaat. Tetapi ingat, ia menelan segala sampah yang dibuang tanpa bising. T___T

“berlemah lembutlah terhadap isteri kamu..” Rasulullah saw cukup marah bila seorang lelaki pukul perempuan, walaupun mengangkat suara yang tinggi terhadap isteri. Ibu kita, kalau seharian dia bekerja, dan petangnya kita ucapkan kata penghargaan untuk dia sewaktu dia berehat, percayalah, dia akan bangkit kembali untuk berkhidmat. Tetapi cukuplah kita meninggikan suara, serta merta setiap sendinya berasa sakit dan badannya lelah dan lemah. Itu baru anak cakap, kalau suami…?

Selalu soalan yang ditanya mengapa akhowat bila kahwin ramai yang futur daripada bidang dakwah? mengapa?

Kerana berkorban. Korban untuk suami, mudah-mudahan dengan dia yang menjaga segala keperluan suami, sang suami dapat menyerlah lagi, lebih sempurna gerak kerjanya. Kerana anak-anak. Jika tidak dididik dengan acuannya, siapa lagi yang dapat dia sandarkan harapan?
Kalau dulu kecintaannya tercurah pada dakwah. Bergiat aktif ke sana-sini. Bila kahwin. Dipendamkan segalanya. Kenangannya disimpan rapi dalam memori. Barangkali, dia cuba membahagiakan dirinya bila sang suami balik bercerita tntang episod dakwah yang dia curahkan dan jerih payahnya berkorban. Tetapi, sang isteri hanya tersenyum tumpang bahagia, disemarakkan lagi semangat juang suaminya sedangkan impiannya dikuburkan jauh di sudut hatinya. Demi mereka yang tercinta.

Kita selalu bercerita pada ibu kita, angan-angan kita, impian kita, tetapi jarang kita tanya apa impian mereka? Kalau ditanya pun, mereka jawab, (jawapan nak cover) nak tengok kita berjaya. Betul, itu memang harapan mereka. Sekurang-kurangnya terasa berbaloi segala pengorbanan mereka. Tapi ingat, mereka juga manusia sebelum melahirkan kita. Mereka juga masih manusia semasa membesarkan kita. Pasti terselit harapan dan impian mereka. Jauh di sudut hati mereka.

Ibu, kalau anaknya perlukan buah pinggang, dia sanggup bagi. Nak mata pun dia sanggup bagi. Tidak hairanlah kalau ada sebuah kisah di Palestin seorang ibu mengandung mati ditembak sebab nak lindungi anak-anak kecilnya yang lain. Dia sanggup menjadi hamparan peluru demi anak-anaknya!

Lihatlah para wanita dalam hidup kamu, wahai lelaki. Adakah kalian menganggap mereka sebagai hiasan yang  perlu dijaga, digilap kebaikannya atau sebagai lilin yang meleleh-meleleh mengorbankan dirinya?

Oh. Maaflah. Aulia bukan nak kecam lelaki di sini. Tetapi, kita, lelaki mahupun perempuan, hargailah orang-orang di sekeliling kita. Dan, orang yang paling bijak dalam menghargai ialah Rasulullah saw.

Tingkatkan syukur, Ikhlaskan hati. Demi Allah.
 

Fatimah Zahra Hanan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino