10/29/2010

Tak ada tajuk. ini draft.


Fitrah seorang ayah hanya mencari nafkah sahaja kah?
Perbincangan ini bermula pada suatu pagi apabila kami menyentuh mengenai ‘fitrah’.
“Memang fitrah seorang ibu, dia bersifat memberi kepada anak-anaknya” abi berkongsi pendapatnya.
“Habis, fitrah seorang ayah?” saya menyelit.
“Alah, ayah..mana ada..kalau dia makan, dia makan seorang. Susah sikit dia nak ingat anak-anak. Itu fitrah la tuuu..” abi tersengih-sengih.
Saya dan mama membuat muka. Kami masing-masing mengangkat senjata api dalam minda.
“Itula..capati kak long pun habis. Ada ka…nasib baik mengaku.” Saya ketawa.
“Ha, tu la..lelaki ni memang kurang sensiviti ke? Bab-bab camni selalu terlepas pandang……”  mama pula menyambung. Sebenarnya leteran dia panjang lagi. Hehe..
“Aish, fitrah la tuu..semua lelaki macam tu.” Abi cuba men’defend’kan dirinya sendiri. Kesian, tak ada orang nak support.. “Memang kebanyakan lelaki kurang sensiviti. Nak peka terhadap perasaan orang dan keadaan sekeliling. Biasanya, diorang cari makan untuk anak-anak, kemudian balik mana nak pikir dah semua hal-hal remeh-remeh camni..”
“Haah, memang betul pun. Lelaki memang macam tu. Tapi, bercakap  pasal fitrah; ya, memang fitrah ibu tu menjaga anak-anak, ambil kisah pasal anak-anak, tapi ayah pun boleh ambil peranan ni. (tak semestinya kalau dah fitrah tu tak boleh tukar peranan) Kita tengok ya, hatta binatang pun ada jugak yang jantan jaga anak-anak dia….” Talian terputus sebab abi potong line.
“Eh, kebanyakan haiwan jantan yang cari makanan. Betina pula jaga anak-anak dia. Bapa dia cari makanan, bawa balik. Ibu dia yang bela anak-anak. Kadang-kadang yang bagi makan pun, ibu dia jugak. Macam singa, gajah, dll..”
“Betul lah tu. Ada binatang yang macam tu. Tapi ada jugak binatang yang, jantan jaga anak-anak dia, jantan jugak yang buat rumah tau. Macam penguin, jantan jaga telur dia..” talian terputus lagi. Line tak clear.
“Eh, penguin tu lain la..ini macam singa, dia gagah tau. Sebab tu dia cari makanan.”
“Ha, jadi di sini dapatla kita tengok, Allah ciptakan haiwan seperti haiwan pemburu, yang jantan pergi cari makanan. Yang betina jaga anak. Tapi kalau haiwan yang lemah seperti sesetengah jenis burung,penguin, ikan-ikan kecil (cari dalam ensiklopedia ye nama ikan tu!) jantan yang main peranan besar, dibuatnya sarang, untuk betina bertelur, dia awasi pulak sarang tu. Dah bila betina bertelur, sesetengah haiwan, jantan jugak yang pelihara anak-anak dia. Kerana apa? Ikan tu daripada spesies yang kecil, sudahla tu, anak-anak dia lagi la kecil-kecil, lemah. Selalu diserang ikan-ikan besar. Daripada banyak, tinggal la berapa ekor sahaja. Bermakna, sesuai lah jantan tu yang jadi pelindung kepada anak-anaknya. Ada yang betina pulak cari makanan,  paling kurang pun, macam kes ikan tadi betina pergi memperbanyakkan spesies lagi, sebab kalau tak dia pupus lah.” Oh, Maxis dah upgrade line kot. Tu yang boleh cakap panjang lebar.
“mm..walaupun fitrah, tetapi jika dilihat, ia bergantung pada keadaan, dan tak salah jika peranan dan tanggungjawab tu bertukar tangan. Tak semestinya kalau dah nama lelaki tu langsung tak boleh perkisah anak-anak..” mama yang jadi penonton sebelum ini telah bertukar peranan menjadi penyokong saya.
“Jadi, kalau binatang pun boleh, kita sebagai manusia mestilah lagi boleh. Kalau dah ibu tu sibuk memasak di dapur ke contohnya, yang bapa ni ambiklah peranan tu sekejap tengok anak, jaga anak. Takkanlah ibu yang dah bersilat di dapur tu pun terkejar-kejar nak mengendong anak macam si koala tu..” (hari ini perbandingan saya semua dengan binatang. Terlalu banyak baca ensiklopedia kanak-kanak)
“Yalah, Allah ciptakan semua dengan berhikmah…” abi terangguk-angguk.
(cakap pasal memasak teringat pula perbualan saya, mama dan husna.)
“sian, mama tu..masak penat-penat..” husna membodek.
“bak kata Uwais, heeeebat sangggaaat.” Saya tolong tambah perencah.
“Itulah, tak ada siapa pun tolong mama.” Mama buat muka. “mama masak dengan peluh, tak sayang memang saje tau!”
“bwahahahaa..!”  Husna yang sedang minum air tersedak. Saya pula sudah ready angkat tangan, mana tau kot-kot dia pi sembuq pulak kan…memang nak dapat hadiah la tuh..

“Ibu sifatnya memang memberi. Dia risau jika tak dapat memberi. Anak-anak pula risau jika tak dapat menerima” – Ustaz Pahrol Moh Juoi.
Ayah pula? Hehehe.. :D
Artikel ini hanya merupakan sebahagian sembang2 ringan daripada sebuah keluarga.(jangan risau, diorang tak gaduh, pun.) Tak berniat untuk menghentam mana-mana jantina, tetapi ambillah sebagai pengajaran. (lain kali kita hentam orang lain pulak, ye! hehe) 

0 bisikan:

Post a Comment

 

Fatimah Zahra Hanan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino