12/31/2010

Di ambang 2011


"Jangan pernah ucapkan selamat tinggal, tetapi katakanlah semoga berjumpa lagi."

Aulia sedih.

Masih teringat kenangan di ambang 2010 lepas. Setahun berlalu, bagaikan sebulan. Banyak yang menimpa..
Hairan. Kita minta dikuatkan iman, jiwa, diberi kekuatan, diberi ketabahan, ttapi ujian datang terus silih berganti.
Itulah Kebijaksanaan Allah Yang Maha Kaya.

Tetapi Aulia pelajari banyak benda :-

1. Allah sentiasa  Ada walaubagaimanapun keadaan kita.
2. Manusia datang dan pergi. Mereka meninggalkan kenangan yang pahit untuk dikenang, yang manis juga untuk dikongsi. Pahit kerana mereka telah tiada di sisi. Manis kerana kita pernah memiliki saat-saat itu.
3. Hati dan perasaan yang diuji. Petunjuk yang ku minta, keyakinan hati pula yang diberi. Itu sudah mencukupi untuk aku bertahan dalam menanti.
4. Tarbiyah dari Tuhan itu memang sangat berat, tetapi begitu berkesan dan terpahat di jiwa.
5. Hati yang sentiasa memburu tarbiyah dan mencari redha tuhannya, pasti akan terbuka jalan untuk menghampirkan diri dengan tuhan.

dan, banyak lagi.

Bersyukurlah ke hadrat ilahi atas usia yang masih dibekalkan. Kita tak tahu bila maut menjemput kita.
Mungkin malam ini?

Salam perjuangan sahabat sekalian. Moga Allah mengumpulkan hati-hati kita bersama-sama di jannah kelak.
Aku cintakan dakwah ini kerana cintaku pada kalian.
Wallahualam.

Pemilik cintaku




31/12/2010

Untukmu kekasih..

Duhai kekasihku, suamiku,
Ingin sekali ku katakan di sini,
Apabila terlafaznya ijab kabul antara kita,
Maka terlafaz juga janji-janji antara kita,
Yang mana..

Bermula saat itu,
Akan ku cintaimu sepenuh hatiku,
Akan ku setia menemanimu,
Sama-sama kita berkongsi suka duka,
Tawa dan tangis..

Bermula saat itu juga,
Engkau akan lihat begitu banyak ketidaksempurnaan aku,
Maafkan aku,
Tidak mampu menjadi yang terbaik sentiasa,
Sudah pasti ada waktunya kita bermasam muka, bertelingkah pendapat,
Masing-masing mengangkat senjata..hehe. ^__^’’

Tetapi, ketahuilah..
Begitulah rencah biasa dalam alam perkahwinan,
Jangan biarkan sengketa berlarutan,
Lunakkanlah maaf di bibir kita,
Dan aku, tetap mencintaimu..

Saat itu juga,
Mekar di hatiku,
Ingin menjadi peneman setiamu,
Meringankan beban perjuanganmu,
Menyenangkanmu tika dukamu melanda,
Mentaatimu semampuku,
Oh, Ingin sekali aku menjadi permaisuri di hatimu...

Apa yang aku harapkan,
Engkau bisa menerimaku seadanya,
Kelebihan dan jua kekuranganku,
Sambutlah tanganku,
Pimpinlah aku,
Kita bersama-sama mencari yang hakiki..

aiwah! syoknye tgok org kahwin. tumpang debar! :p


Hehe..jiwang jiwang! kenapalah tiba-tiba keluar lagu maher zain ni..aish..

12/30/2010

Post gambar di fb boleh timbul riak?



Bismillahirrahmanirrahim..

Rata-rata kini boleh kita lihat, ramai yang meletakkan gambar di laman-laman web sosial terutamanya wanita. Tetapi, sejujurnya saya tidak menggalakkan para wanita muslimah meletakkan gambar-gambar mereka di laman web sosial ini tidak kiralah samada dia berpurdah, tutup aurat, sopan, atau sebagainya.

Mengapa?

1.Bisikan syaitan. Saya yakin, taktik-taktik yang digunakan syaitan laknatullah pada kita sama sahaja. Mula-mula perempuan letak gambar kononnya tujuan asal nak bagi orang kenal la, nak share aktiviti la, nak tunjuk cara edit gambar la, macam-macam. Lama-lama gambar tu dah ada pelbagai gaya posing yang tersendiri. Walaupun berpurdah, gambar yang diambil begitu dekat dan jelas. Hairan, kalau di luar kita tak betah membiarkan diri kita dilihat sewenang-wenangnya, tetapi boleh pula kita biar orang lihat kita di foto-foto?

2.Gambar yang menipu. Dengan cara mengedit-edit gambar menggunakan pelbagai software, orang yang tidak lawa pun boleh menjadi lawa. Jadi segalanya tampak indah dan cantik. Sedangkan perempuan pun memuji-muji kecantikan kaum sejenisnya, apatah lagi lelaki?

3.Timbul rasa riak. Wah, dah la cantik, berbakul-bakul pujian diterima. Tak usah tipu, sedikit sebanyak hati rasa bangga dengan pujian yang diterima. Nah, niat asal nak letak gambar konon nak share aktiviti ke apa dah jadi lain. Hati rosak bila riak dengan kecantikan diri sendiri. Bagi yang berpurdah,atau bertudung labuh, bila dipuji, kita rasa seronok dan rasa bagus dengan diri kita. Aduh, habis amalan kita. Di mana keikhlasan??

4.Pujian yang menipu. Kita menipu, ya. Tipu untuk mendapat balasan yang serupa. Kita puji gambar orang tu, kemudian pujian kita pula nanti akan dibalas semula. "Comelnya awak!" "Awak pun comel juga" kalau islamik sikit yang banin (budak-budak lelaki) tambah, "Subhanallah..cantiknya ciptaan Allah" Di mana maruah kita?

5.Menarik perhatian lelaki. Ketahuilah wahai para muslimah yang dikasihi, wajahmu yang terpapar di skrin komputer mereka, amat menganggu mereka. Sedangkan yang perempuan pun boleh terbayang wajah-wajah sahabat, apatah lagi lelaki? Aduhai, bersalahlah kita kerana melalaikan hati mereka.. apa kita nak jawab dengan tuhan nanti?

"siapa suruh tengok?"

"kenapa letak di tempat umum?"

6.Menimbulkan fitnah. Fitnah yang macam mana? Mungkin kita ini terlibat dalam usrah, jemaah tertentu dan sebagainya. Kita nasihatkan orang menundukkan pandangan, menutup aurat dengan sempurna, tetapi kita sendiri berposing2 dalam gambar. Jadi, perkataan kita tak selari dengan perbuatan. Disamping menjatuhkan kredibiliti kita sebagai agen dakwah (yang mana menjadi contoh kepada orang lain) ia membuka jalan yang menampakkan kelemahan kita.





7.Foto dicuri. Ha, dah letak tempat umum, memang mudah sahajalah orang nak ambil gambar kita. Kalau dia nak sebarkan gambar tu dan dakwa gambar itu kononnya gambar dia pun boleh. Senang sahaja gambar dipersalah guna.

8.Tambah dosa. Ada juga yang di luar bertudung, tetapi di fb turut pamerkan gambar-gambar yang tidak menutup aurat dengan sempurna. Contohnya, tidak memakai tudung, pakai baju lengan pendek dll. Malah, ada juga yang bertutup litup seluruh tubuh tetapi cuai pada aurat lain seperti kaki.

Dan mungkin, banyak lagi perkara yang tidak menyenangkan bila foto-foto muslimah diletakkan di tempat umum sebegini rupa. Mohon maaf saya hulurkan, tetapi ini adalah antara perkara yang sudah terlalu lama menghantui diri saya dan, saya menulis berdasarkan pengalaman saya sendiri. Perit rasanya bila terlihat ada sahabat-sahabat yang diumpat. Tetapi kalau kita sendiri yang buka jalan dan peluang untuk diumpat, salah siapa?

Salam ukhuwah dan salam sayang. ^__^

Aulia Huwaina.

kahwin jom!


Sebelum itu, fikirkanlah..

Ramai yang merancang sebuah perkahwinan yang bahagia.
Tetapi ramai juga yang alpa merancang sebuah rumah tangga yang bahagia.
Aiwah! bunga ros tuu..

Bukan perkahwinan indah yang aku mahu. Tetapi rumah tangga yang bahagia yang aku idamkan. ^__^

so sweeeet <3 hehe. aulia xlah selawa ni.
Sudahkah cukup persediaannya? Jangan berangan sahaja. Hidup bukanlah mengenai diri kita semata.
Hidup untuk memberi, mengasihi, melindungi, meringankan, dan segalanya adalah mengenai tanggungjawab.


tak usah gelisah duhai hati, setialah dengan Doa.
pasti akan disatukan jua nanti. yakinlah dan panjatkanlah syukur sentiasa bila sudah tiba ketentuannya. ^__^

nananana.....! sedikit perkongsian. nah, baca. http://www.scribd.com/doc/45797333/Fiqh-of-Marriage

Salam mujahadah. ^__^

Bertemu janji dengan Allah.



Setiap hati-hati kita terikat janji dengan Allah swt. malangnya, kita selalu lupa akan janji kita. amanah yang tergalas, pertemuan kita denganNya. bagaimanakah keadaan kita saat itu? pernah terfikir?


Hidup sememangnya tidak selalu indah. itu semua kita sedia maklum.tetapi persediaan menghadapi hidup, tidak semua yang laksanakan. ramai yang tersungkur dan tersimpang jauh daripada tujuan utama kehidupan kita. dan sekali lagi, kita lupa janji-janji kita.


maka, mudah-mudahan dengan ujian yang hadir ini bisa menjadi tarbiyah luar biasa daripada tuhan dalam mendidik hatiku yang serba lemah. semoga hati ini menjadi saksi akan ketulusan jiwa dalam mengharungi mehnah. 
 dan disebut sebagai orang-orang yang berjaya di Dunia dan Akhirat...

lantas diberi peluang menikmati janji-janjiMu,


maka, pimpinlah aku, Hai Tuhan! kuatkan langkahku. Jiwa dan nyawaku adalah amanahku. Berat tanggungjawabku. Bantulah aku yang serba lemah ini, Ya Rabb.


aku masih menanti dalam harapan. sehingga saat itu. dan satukanlah juga hati-hati orang-orang beriman di sana. bersama mengecapi yang hakiki. Amin, Ya Rabb.

Dengarlah seruan kami, dan janganlah Engkau kecewakan kami. Tiada lagi tempat pergantungan harapan yang hak melainkan Engkau. Allah.

12/26/2010

kunci pintu!


‎15 PINTU SYAITAN YG ADA DALAM DIRI KITA...

Pintu Marah
Cinta Dunia
Enggan m'hadiri majlis ilmu
Panjang angan2
Rakus
Bakhil
Suka pujian
Riak
Ujub
Takut & Gelisah
Buruk Sangka
M'mandang Rendah orglain
Suka pada Dosa
Merasa aman dr pembalasan "ALLAH"
Putus Asa dr rahmat "ALLAH"

12/25/2010

ISLAM kah kita??


Aulia sangat kecewa. Agak kecewa.

Bukan hendak mengata, tetapi sering tertanya-tanya mengapa orang yang berpelajaran agama, agak kurang dari segi adabnya, akhlaknya. Bukan semua, tetapi adalah segelintir.

Tak semua orang sempurna, betul. tapi aduhai, ketahuilah! Mereka yang membawa watak islam (bertudung, mengaji agama, dll) kita memang tak dapat lari daripada dinilai orang. itu lumrah. Kita menjadi perhatian. Walaupun perkara-perkara yang kecil. Tetapi siapa mangsanya? adakah kita sahaja yang menjadi bahan cacian orang? Tidak!

Islam juga turut dicaci.

"Ceh. pakai tudung, tapi pegang2 tangan dengan lelaki"
"Ish3, bab quran ngan hadis berhabuk, tapi selalu tak tepati janji"
"ala, tunjuk alim je tu..dia pun entah solat entah tidak. cakap je lebih"
"Mengaji agama tinggi-tinggi pun tak guna. tengoklah tu, tak tutup aurat jugak"
"berjubah, berserban, tapi mencarut!"

Lihat, siapa yang dipersalahkan? Islam yang dipersalahkan. Islam begini, Islam begitu, sedangkan penganutnyalah yang salah. KITA lah yang salah. Kita leka dalam mencerminkan peribadi islam yang sebenar. Apa nak jawab dengan Allah nanti?

Ini jugalah salah satu sebab mengapa orang bukan islam, malah orang yang sudah sedia islam tetapi jahil takut untuk mempratikkan islam dengan sebenar-benarnya.

takut dihukum.
takut dikritik.
TAKUT..
TAKUT...

tetapi lupa untuk takut pada Allah s.w.t.

"Adakah kita telah menjadi seorang muslim dengan erti yang sebenar-benarnya?"

12/21/2010

Berusaha Berjaya Dunia Akhirat


11/15/2010

Siapa kekasihmu?


Bismillahirrahmanirrahim..

Duhai hati-hati yang lalai, 
Hati-hati yang memburu-buru ketenangan,
Hati-hati yang tercari-cari cinta manusia,
Aku ingin bertanya, 
Pernahkah kamu rasa rindu akan kekasihmu?
Adakah sama dengan rasa rindu itu pada Tuhanmu??

Ini hanya secoret bait kata-kata daripada sebuah hati yang rindu..

"Tuhan, aku ingin sekali menemuiMu..
Belaian kasih sayangMu cukup menyentuh jiwaku..
Ya Rabb..
Di mata ibuku aku lihat kasih sayang Mu yang tiada batasan,
Di wajah ayahku, aku lihat keteguhan kasih sayangMu,
Pada peribadi kekasih hatiku, aku lihat tabahnya hati dia dalam menempuh jalanMu,
Dalam keriuhan keluargaku, Engkau menenggelamkan dukaku,
Tuhan, aku hidup dengan menadah titisan embun RahmatMu..
Tiada lain yang aku harapkan melainkan engkau Ya Rabbi..
Mengalir air mata ini bukan kerana putus asa dan kecewa,
Tetapi aku terlalu rindu akanMu, Tuhan..
Maha Suci Engkau Yang Maha Memakbulkan!
Aku pinta minta didekatkan hatiku denganMu,
Datangnya ujian ini memberi aku satu kekuatan luar biasa,
Mendengar lafaz degupan jantungku menyebut namaMu Yang Maha Mulia,
Bernafas dengan hela sifat Ar Rahim Mu..
Tuhan, jika mampu aku katakan pada seantero dunia,
CintaMu Maha Agung!
Terlalu hebat untuk ditinggalkan.
Tuhan, jika bayarannya untuk berdamping denganMu,
Aku perlu berhempas pulas berjuang, bertahan, dengan ujian ‘ringan’ ini,
Aku Redha, Ya Rabb!
Kerana sakit ini begitu manis apabila Engkau sentiasa ADA untukku.
Hanya untukku."

-Hanan Nz-

Saat yang paling dekat antara seorang hamba dan tuhannya ialah ketika sujud. Saat penyatuan cinta hakiki dan realiti. 

maka yang mana satu antara nikmat-nikmat tuhan yang hendak kamu dustakan?

Sekali lagi, ku peringatkan, pulangkanlah hatimu pada Yang Hak. Kerana Tuhan itu bersifat cemburu, jangan sekali-kali engkau menjauhiNya dengan melupaiNya. 

Jika nak tahu sejauh mana Allah cintakan kita, ukur sejauh mana kita cintakan Allah..di mana Dia di hatimu??

11/14/2010

Dengarlah pujukan Iman


Dengarlah pujukan iman yang membelai hati..

Hidup ini adalah air mata.
Jangan kau idamkan kebahagiaan abadi,
Kerana dunia bukan tempat tinggal hakiki.

Andai kau rebah, jatuh tersungkur,
Carilah hatimu, galaslah semula bebanmu,
Pulanglah ke pangkal jalan,
Dimana masih ada harapan.

Aku tahu engkau sedih, engkau menangis,
Tatkala ujian ribut melanda,
Engkau mengaduh lemah,
Namun jangan biarkan hatimu turut tenggelam.

Jika ditakdirkan jasad ini harus terkubur,
Engkau semadikan pula hatimu di pusara Ilahi,
Semoga dukamu selama ini..

Terubat jua di taman SyurgaNya..

Hanan Nz.
14.11.2010
8:02 PM

11/12/2010

Bangkitlah wahai para mujahid mujahidah!


Bismillahirrahmanirrahim..
Dengan kekuasaan Allah yang Maha Besar..aku menggerakkan sendi-sendi tubuhku dan berombak-ombak dada menarik nafas..
Dengan kasih sayang Allah dan sifatNya Yang Maha Pemurah, masih mengizinkan aku untuk menghirup nafas di muka bumi ini, kerajaan mutlak Allah s.w.t..

Hairan aku, melihat mereka yang ketawa gembira. terbahak-bahak. bersuka-ria.berleka-leka.

Hai jiwa-jiwa yang lalai daripada mengingati Allah!

Apa yang kau sukakan?

Apa yang kau ketawakan?

Apa yang kau lalaikan?

Tahukah kamu mati itu sangat dekat?

Oh, tahu. Jadi, apa yang kamu gembirakan?

Kamu tidak bersyukur atas nikmat-nikmat tuhan yang nyata. Jika kamu bersyukur, kamu tidak akan ingkar, tidak akan lalai daripada mengingatiNya.

Tahukah kamu tanpa kebesaran Allah, tanpa belas kasihan Allah yang mengurniakan kesihatan pada kamu,
BETAPA SUKARNYA UNTUK BERNAFAS?

Engkau mungkin tidak sedar, kerana hakikatnya tuhan tidak menarik nikmat itu daripada kamu. setiap masa kamu menghirup nafas dengan suka hati sambil lupa akan Allah.

Hai jiwa-jiwa yang menyesali akan dirinya sendiri.

Kamu beruntung. Jika telah engkau temui Allah, genggamlah cintaNya, jangan sekali-kali engkau lepaskan.

Perjuangan kita berbeza.

Aku dan kamu.

Tetapi jalan kita sama.

Tetaplah di Jalan Allah, jangan pernah berputus asa walau apa pun yang berlaku. Allah itu ada.

Engkau dan aku adalah pejuang. Dan pejuang tidak akan berehat selagi mana ia belum dipanggil Allah.

10/31/2010

Kaum lelaki adalah pelindung terhadap wanita


Bismillahirrahmanirrahim..
“Kaum lelaki adalah pelindung terhadap wanita”

Indah bukan ungkapan ini?

 Ini adalah salah satu perintah yang diturunkan Allah untuk kaum lelaki demi menjaga keamanan dan keharmonian dunia. Malah dalam hal rumah tangga juga, salah satu prinsip yang perlu dipegang teguh demi menjamin keutuhan Rumah Tangga Muslim ialah MESTI berdasarkan prinsip ini  “Lelaki adalah qawwamun (bertanggungjawab/pelindung) ke atas wanita.” (An Nisa’ 4:34)





Sehinggakan Islam tidak membenarkan seorang isteri keluar rumah melainkan dengan izin suaminya. Hal ini bukanlah untuk mengongkong pergerakan wanita, sebaliknya memberi perlindungan dan jaminan kepada wanita. Yakni, apabila wanita tersebut keluar ke mana-mana, si suami tahu dan boleh bertindak sekiranya berlaku apa-apa yang tidak diingini terhadap isteri yang dicintainya itu. Kerana apa? Lelaki adalah qawwamun (pelindung) kepada wanita. Di dalam Al Quran, Allah telah memberi penanggungjawaban terhadap lelaki untuk melindungi wanita yang memang fitrahnya lemah lembut dan perlu dilindungi.

Sebagai lelaki, hal ini tidak harus dipandang enteng dan lewa. Amanah yang diberi perlulah digalas sebaiknya, dan bukan menggunakan ‘kuasa’ tersebut sewenang2nya. Ingatlah, kelak Allah akan bertanya tentang tanggungjawab kita!
Prinsip ini juga bukanlah tertakluk kepada hubungan suami isteri semata, tetapi termasuklah hubungan saudara mara, sahabat, kenalan dll. Islam amat melarang lelaki menghina wanita walau dengan apa cara sekalipun, bahkan jika hendak memukul isteri atau anak perempuan, diberi garis panduan agar mereka itu dapat dididik sekaligus tidak mencederakan. Begitu tingginya kedudukan wanita dalam Islam.

Nah, kaum wanita. Jika Islam begitu meletakkan kita pada kedudukan yang amat terhormat, mengapa kita dengan relanya menghinakan diri kita sendiri dengan mencontohi perangai wanita jahiliyah? (cth; buka aurat, couple, dll)
Pernah terjadi pada zaman Rasulullah, seorang yahudi daripada Bani Qainuqa’ mengusik seorang wanita Islam dengan mengikat hujung kain wanita tersebut sehingga auratnya tersingkap ketika beliau bangun. Lantas, mereka pun tertawakan wanita tersebut. Kebetulan terdapat seorang muslim lain yang lalu di situ dan membela wanita tersebut. Dia membunuh yahudi tersebut, dan dia juga terbunuh apabila Bani Qainuqa’ membalasnya kembali. Hal ini diadukan kepada Rasulullah, dan Rasulullah mengambil keputusan memerangi Bani Qainuqa’ dan menghalau mereka atas sifat mereka yang biadab itu.

LIHAT, seorang muslim dan khalifah islam begitu tegar dalam menjaga kehormatan seorang wanita dan tidak sanggup melihat wanita dihina. Banyak lagi kisah-kisah khalifah Islam yang membela kehormatan wanita. Bukan kerana cinta seorang wanita, lantas Negara pun terkorban seperti yang dipamerkan oleh pemimpin2 kafir yang mencintai seorang wanita, sanggup berperang mengorbankan nyawa tentera-tentera demi memperoleh cinta seorang wanita. Khalifah Islam membela wanita kerana wanita tersebut dihina, dicalari maruah, diperkotak katikkan keemuliaannya! Mana mungkin mereka sanggup berdiam diri?  Wujudkah lelaki yang masih bersifat pelindung sebegini? Pada zaman ini?

Ingin juga saya tegur di sini, perbuatan lelaki pada zaman yang serba ‘canggih’ ini, yakni tindakan sesetengah kumpulan lelaki yang suka melepak2, dan bersiul2 kepada wanita yg lalu lalang dengan tujuan untuk mengusik adalah tindakan yg memalukan malah bersifat rendah dan hina. Bukan begitu sikap seorang muslim terhadap saudara seislamnya. Apatah lagi kepada wanita bukan islam. Bukan akhlak sebegitu yang diajar oleh Rasulullah.

Seperkara lagi, bagi mereka yg ber’couple’, ramai yang mengaku cintakan dan sayangkan pasangan. Fikirlah wahai lelaki, anda tidak akan mencemari seorang wanita yang bakal menjadi permaisuri hidupmu dan menjadi ibu kepada anak-anakmu dengan menyentuhnya sebelum diberi jalan halal. Anda juga tak akan bercintan cintun seperti ‘dating’, gayut, bermadah cinta dll (anda fikir sendiri) kerana semua perbuatan itu hanya menjurus kepada kemurkaan Allah. Sanggupkah anda lihat kekasih yang anda cinta dibakar oleh api neraka? Cinta yang sejati akan melindungi kekasihnya daripada sebarang bahaya…bukankah begitu hukum cinta? Cinta bersifat melindungi dan berkorban. Ramai yang salah faham akan konteks ‘berkorban’. Oh, dalam bercinta, sanggup korban duit, masa, tenaga, untuk kekasih. Silap! Apa yg perlu anda korbankan ialah rasa nafsu anda untuk memiliki insan tersebut, peliharah perasaan suci itu, jangan kotori dia, ambillah kekasih anda dengan jalan yang halal, jalan yang diredhai Allah. Allah pasti mengurniakan kebahagiaan kepada anda. Insyaallah, percayalah pada janji-janji Allah!

'bercouple' hanya akan membuka pintu-pintu kemurkaan Allah dan jalan syaitan untuk menyesatkan kita terbuka luas. Jalan menghampiri zina sudah kita dekati, kunci pintu sudah ada dalam genggaman. Dan, ingatlah. syaitan cukup licik dalam mencampur adukkan yang hak dan yang batil. Orang-orang yang bertaqwa akan menjauhkan diri daripada perkara-perkara syubhah(diragui) .  Dan, orang-orang yang bertaqwa akan dikasihi Allah. Tak mahukah kita akan CINTA ALLAH? 
”Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar” (Ath Thalaq:2)
”Dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Allah menjadikan baginya jalan kemudahan dalam urusannya.” (Ath Thalaq:4)

“tidak semestinya berkenalan sehingga 10 tahun dengn kekasih akan menjamin kebahagiaan rumah tangga.
Sudah banyak rumah tangga yg hancur walaupun hakikatnya mereka sudah lama bercinta sebelum berkahwin”

Fikirlah juga wahai wanita, anda akan melahirkan zuriat2 daripada rahim anda. Anda mahukan anak-anak yang comel, soleh dan solehah, rumah tangga yg bahagia, bagaimana mungkin anda mendidik anak-anak jika hidupmu sudah sedia bergelumang dgn dosa. Perkahwinanmu boleh jadi tidak diredhai kerana telah bermula dgn maksiat! Jangan jadikan perkahwinan anda sebagai pusara cinta…!!
Fikirlah dgn bijak…! Saudara-saudara yang ku kasihi sekalian…    

“Tindakan anda pada hari ini akan memberi kesan pada masa hadapan anda”

Suami memimpin Isteri Mengurus


ok. promote buku.
buku ini saya beli untuk mama (nak ambil hati sebab dah spend duit dia beli buku lain dan kesanggupan mama dan abi hantar saya ke UM untuk suatu program. Saya hampir merajuk bila abi hantar saya lambat sampai saya terlepas bas. T___T )

saya sangat sukakan buku ini! haha..
bila selak sehelai; ketawa. selak sehelai, ketawa.
taklah lawak sangat, tapi inilah benda remeh-remeh yang berlaku dalam rumah tangga yang jarang kita sedari.
menjadi konsultan pada mama dan abi juga memerlukan saya membaca buku ini.

las2 kena marah dengan mama. aiseh..

"time mama nak baca, abi ambik! pas tu dia gelak2"
"mama letak sini (tepi kerusi), kak long curik. hish, geram betul!"

"kak long pulangkan bila kak long dah habis baca..hehhehe"

dah...kena baling ngan bantal. best.....

(hah, apa...curi...? eh, kak long jugak tau yang belikan buku ni.-ok, sifat si anak memang suka mengungkit, sorri)

"seorang pemimpin lebih hebat daripada pengurus. tetapi pemimpin tetap memerlukan seorang pengurus untuk melicinkan urusan-urusannya" -aulia-

10/30/2010

Tips menjamin keutuhan rumah tangga










Bismillahirrahmanirrahim...

"Wahai umat manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang menciptakan kamu dari satu jiwa dan menciptakan dari jiwa itu pasangannya dan menebarkan dari keduanya laki-laki dan perempuan yang banyak. Bertakwalah kepada Allah tempat kamu meminta dan jagalah hubungan kekeluargaan. Sesungguhnya Allah senantiasa mengawasi kamu." 

(An-Nisaa': 1)

Isu keruntuhan institusi kekeluargaan dalam kalangan masyarakat kita bukanlah sesuatu yang asing lagi, malah seringkali menerobos lubang telinga, menggetarkan gegendang telinga lantas menimbulkan rasa muak yang sudah membuak-membuak membuatkan ramai yang menganggap ianya amat sukar sekali untuk dibendung.
Para pengkaji Barat telah banyak membuat kajian dan rumusan berkenaan isu ini. Ada yang mengaitkan perkara ini dengan ketidaksefahaman antara pasangan, kegagalan dalam komunikasi, pengabaian tanggungjawab dan sesetengahnya memberi kaitan stress (tekanan) adalah penyebab perkahwinan tersebut tidak mengecapi kebahagiaan.
Bagaimana pula dengan perspektif Islam? Sudah tentu Islam memandang berat akan hal ini kerana perkahwinan adalah institusi yang penting dalam pembinaan sesebuah masyarakat yang kemudian akan menyumbang kepada pembinaan sebuah Tamadun Islam. Jika banyak keluarga Islam cemerlang yang terbentuk, maka gemilanglah sesebuah tamadun tersebut. Malah, dakwah juga bermula daripada sekecil-kecil kelompok iaitu daripada sebuah Baitul Muslim.
Oleh itu, Islam telah banyak memberi garis panduan kepada penganutnya daripada asas-asas pembentukan keluarga sehinggalah kepada perkara-perkara berat yang berkaitan hukum kekeluargaan mengikut acuan Al-Quran dan As-sunnah. Berikut adalah antara cara-cara yang dinyatakan dalam Islam dalam usaha untuk mengekalkan keharmonian rumah tangga dan menjamin keutuhan pembinaan sebuah Baitul Muslim.

Mentaati perintah Allah dan Rasul
Ciri ini adalah yang paling utama yang perlu ditekankan dalam setiap individu muslim untuk mendapat ketenangan dan kebahagiaan hakiki. Ia juga boleh diletakkan sebagai tunjang kukuh dalam menjamin keutuhan sesebuah keluarga agar ianya sentiasa diredhai oleh Allah. Setiap ahli keluarga juga perlu menjauhkan diri daripada perkara-perkara haram ataupun syubhah. Contohnya ibu bapa perlulah mencari punca rezeki yang halal termasuklah perkara-perkara yang dibelanjakan seperti makanan yang halal, penggunaan peralatan yang halal dan sebagainya. 
Dari Abi Hurairah ra. meriwayatkan bahwa Rasulullah saw bersabda, "Lazimnya, seseorang mengawini seorang wanita karena empat alasan: karena kekayaannya; karena martabat keluarganya; karena kecantikannya dan karena kesalehannya. Lebih baik pilihlah ia karena kesalehannya.
 Semoga engkau tetap rendah hati." (Bukhari)



Berdasarkan hadis di atas, Rasulullah telah memberi tips dalam mencari pasangan dalam rumah tangga sebagai salah satu langkah dalam usaha untuk memperoleh rumah tangga bahagia. Hal ini tidak tertakluk pada wanita sahaja, tetapi boleh diaplikasikan kepada lelaki juga.

Agama
Rasulullah bersabda : “Pilihlah olehmu keturunan kamu dan nikahilah olehmu akan orang-orang yang kufu”

Kufu yang dimaksudkan di atas ialah orang yang baik (serta berilmu dan beragama) dikahwinkan dengan orang yang baik juga. Janganlah seorang lelaki dikahwinkan dengan perempuan yang jahat atau buruk akhlaknya dan wanita yang baik pula dikahwinkan dengan lelaki yang buruk akhlaknya.
Kriteria ini adalah yang paling mustahak dalam mencari calon pasangan. Carilah yang beragama, yakni yang mengamalkan syariat Islam, memahami dan mematuhi perintah Allah. Orang yang mengutamakan agama dalam kehidupannya akan mendapat keredhaan Allah.
Barangsiapa memberi kerana Allah, menolak karena Allah, mencintai kerana Allah, 

membenci kerana Allah, dan menikah kerana Allah, maka sempurnalah imannya.”            (HR. Abu Dawud)


Disamping itu, pasangan tersebut samada suami atau isteri dapat sama-sama mendidik diri masing-masing dan saling memperingati dalam urusan rumah tangga berlandaskan acuan syariat yang dikehendaki Allah.
"Barangsiapa diberi Allah seorang isteri yang solehah, sesungguhnya telah ditolong separuh agamanya, dan hendaklah bertaqwa kepada Allah separuh lainnya".

(HR. Baihaqi)
Harta
Ciri-ciri ini juga wajar dititikberatkan oleh seorang muslim yang ingin bernikah. Jika calon tersebut seorang wanita, lihatlah akan taraf kekayaannya samada boleh lelaki itu menyesuaikan diri dengan wanita tersebut atau tidak agar tidak timbul masalah pada masa hadapan bila sudah berkahwin kelak. Jika calon tersebut ialah lelaki, lihatlah samada calon yang bakal dipilih itu boleh menanggung dan menyara kehidupan apabila sudah berada di alam rumah tangga.

Keturunan
Di dalam suatu hadith, Rasulullah bersabda:“Pilihlah oleh kamu benih-benih kamu daripada keturunan yang baik-baik, sesungguhnya sistem baka (sesuatu yang diwarisi) itu suatu warisan.”


Lihatlah pula kepada keluarga yang mengasuh lelaki atau wanita tersebut. Bagaimana martabat, kehormatan dan kedudukan keluarga tersebut dalam masyarakat. Perkara ini adalah untuk memastikan kesucian dan kehormatan mereka baik terpelihara. Ciri-ciri seperti bangsa, budaya yang diamalkan oleh keluarga tersebut juga baik jika dipertimbangkan untuk melihat samada dua buah keluarga boleh bersatu dengan baik atau tidak.

Paras rupa
Rasulullah saw bersabda; “Jika Allah memasukkan ke dalam hati seseorang keinginan untuk melamar seorang wanita, maka diperbolehkan baginya melihat wanita tersebut”

Islam membenarkan seorang lelaki melihat wajah wanita yang ingin dilamarnya supaya tidak menyesal apabila sudah berkahwin. Paras rupa juga turut memainkan peranan penting dalam menyemai cinta. Jika tidak berkenan di hati, wanita boleh menolak dengan baik. Aspek kesempurnaan fizikal juga perlu diambilkira. Jika sanggup menerima seseorang yang kurang upaya daripada segi fizikalnya (cacat anggota), maka Islam tidak melarang perkara tersebut.
Nabi pernah berkata “Tiada yang lebih membahagiakan dua orang yang saling menyukai kecuali menikah.” (Riwayat Suyuti)

Tidak berlebihan dalam berbelanja untuk perkahwinan
"Wanita yang paling berkat ialah wanita yang paling murah hantarannya."                              (HR Ahmad,al-Hakim dan Baihaqi).
Rasulullah amat melarang keras perkara yang membazir walaupun dalam perkara remeh temeh dalam urusan hidup seharian. Apatah lagi jika ia berkaitan dengan urusan perkahwinan. Belanja kahwin serta wang hantaran perlulah diadakan dengan seadanya yakni tidak berlebih-lebihan (melampaui batas) sehingga membebankan pihak yang lain. Walimatul urus yang diadakan juga mestilah berdasarkan niat yang ikhlas yakni hendak menjamu saudara-mara dan orang-orang fakir miskin dan bukanlah bertujuan untuk bermegah-megah seperti tradisi orang-orang kafir. Ini adalah demi menjaga keberkatan berpanjangan dalam perkahwinan yang dibina.

Redha akan jodoh
Walaubagaimanapun, jika sudah ditakdirkan diberi pasangan yang tidak dapat memberi kebahagiaan rumah tangga seperti yang diidamkan, maka bersabarlah dan redha akan ketentuan Allah. Kadang-kala ujian boleh datang melalui pelbagai bentuk termasuklah diuji dengan pasangan kita sendiri. Selagi mana keadaan tersebut mampu diubah dan tidak memudaratkan (seperti didera), maka bersabarlah, dan berusaha mencari ikhtiar selain bertawakkal kepada Allah.

Boleh jadi kalian membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kalian; boleh jadi pula kalian menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian.
Allah mengetahui sedangkan kalian tidak mengetahui.” (Al-Baqarah 2:216)

Akhlak (sifat/personaliti)
Rasulullah s.a.w  juga bersabda: "Jika datang kepada kamu seorang lelaki yang kamu redha terhadap agama dan akhlaknya, maka terimalah lamarannya. Dan jika kamu tidak berbuat demikian, maka akan terjadilah fitnah di atas muka bumi dan kerosakan yang besar." Baginda mengulanginya tiga kali ( Riwayat Al-Tirmizi )‌
Memang benar, jodoh itu telah ditentukan oleh Allah. Tetapi Allah telah memberi kita akal untuk berfikir siapakah yang terbaik untuk kita berpandukan garis panduan yang ditetapkan Al-Quran dan As-sunnah agar kelak kita tidak menyesal atas pemilihan kita. Supaya kita yakin, pemilihan kita dahulu telah dilakukan berdasarkan usaha yang murni serta diiringi petunjuk Ilahi.

Kaedah Syura
Syura ialah suatu bentuk perbincangan yang dilakukan untuk membincangkan sesuatu perkara.  Perbincangan di antara ahli keluarga adalah amat penting dalam memperoleh kesefahaman dan menyelesaikan sebarang konflik yang tercetus. Setiap ahli keluarga perlulah diberi peluang untuk bersuara dan dihormati pandangannya walaupun anak yang masih kecil.

Mewujudkan suasana penghayatan Islam
Membina suatu persekitaran yang ‘Islamik’ adalah penting dalam sebuah rumah tangga agar roh Islam itu wujud. Aktiviti meluangkan masa bersama seperti solat berjemaah, tadarus, usrah atau halaqah seperti membincangkan ilmu-ilmu mengenai Islam perlu diwujudkan dan diamalkan secara konsisten di dalam rumah. Ibu bapa yang kurang pengetahuan mengenai Islam patut menghadiri kelas-kelas agama agar ilmu pengetahuan boleh dipertingkatkan lagi dan kemudian berkongsi dengan anak-anak. Melalui cara ini, anak-anak akan menghormati ibu bapa kerana ibu bapanya berpengetahuan dan sentiasa berusaha mencari masa untuk bersama-sama mereka. 

Memelihara kesihatan dan kebersihan keluarga
Islam amat mementingkan kebersihan. Nabi Muhammad saw pernah bersabda ; “Kebersihan adalah separuh daripada iman”. Hal ini kerana menjaga kebersihan adalah salah satu usaha pencegahan penyakit yang paling berkesan. Malah, sering terdengar ungkapan yang mengatakan pencegahan lebih baik daripada merawat. Apabila ahli-ahli keluarga sihat dan riang, kebahagiaan dapat dinikmati melalui perasaan yang aman dan tenang.

Menjaga hubungan baik antara ibu bapa dan anak
Ibu bapa perlulah menjaga sensiviti hubungan antara anak. Walaupun mereka adalah anak-anak dan kita ternyata kita sebagai ibu bapa mempunyai hak terhadap mereka, mereka perlulah dipandang sebagai ‘individu’ yang mempunyai perasaan dan pandangannya yang tersendiri. Telah menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk membimbing anak-anak dan memperbetulkan persepsi anak-anak sekiranya mereka tersalah faham mengenai sesuatu perkara. Ibu bapa perlu belajar cara komunikasi berkesan untuk menawan hati anak-anak tanpa berlaku sebarang pertelingkahan di rumah. Kepentingan hubungan kekeluargaan haruslah diberi penekanan oleh ibu bapa dengan baik disamping menjadi contoh yang baik untuk anak-anak dalam hubungan kekeluargaan.
Rasulullah saw bersabda : Kebaikan yang paling cepat memperoleh ganjaran pahala ialah kebajikan dan silaturahim. Dan kejahatan yang paling cepat mendapat hukuman ialah kezaliman dan memutuskan hubungan kekeluargaan.

(Hadith Riyawat Ibnu Majah.


Meneladani sifat orang-orang soleh
Rumah tangga muslim mestilah mengikut contoh jalan-jalan orang yang soleh yang sentiasa diceritakan.
Dalam satu hadith Rasulullah s.a.w bersabda;“Sahabat-sahabatku bagaikan bintang-bintang; dengan mana-mana satu di antara mereka ini kamu ikuti, kamu akan mendapat petunjuk.”

Saidatina Fatimah az Zahra’ juga pernah kagum akan seorang lelaki sebelum beliau berkahwin. Bermakna, cinta dan suka itu adalah tradisi orang-orang soleh. Tetapi mereka tetap menjaga kesucian cinta tersebut sehinggalah mereka diberi jalan yang halal. Allah telah mengganjari hamba-hambaNya dengan sebaik-baik ganjaran. Orang yg dikagumi Saidatina Fatimah Az Zahra’ ialah lelaki yang ditentukan Allah untuk menjadi suaminya.
Contoh lain yang boleh dicontohi ialah kisah rumah tangga Rasulullah sendiri yang sememangnya merupakan contoh yang paling baik untuk diteladani.

Mewujudkan pergaulan antara suami isteri yang baik
Pasangan suami isteri perlulah banyak bersabar, tabah, bertolak ansur dan mengamalkan sifat bermaaf-maafan dalam mengharungi gelora rumah tangga.
“Jadilah engkau pemaaf,serulah orang-orang mengerjakan kebaikan dan berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh” (surah al-a’araf : 199)
Malah, Rasulullah saw juga amat menyarankan gurau senda antara suami isteri agar bibit cinta dapat sentiasa disemai.
"Perhatikanlah sikapmu terhadap suamimu, karena ia bisa menjadi Surga atau juga 
Neraka mu." (HR. Ath Thabrani)

Membina kesefahaman
Apabila berlaku sebarang perselisihan di dalam rumah tangga, maka haruslah pasangan tersebut kembali kepada hukum Allah dan Rasul. Mereka hendaklah tunduk kepada Allah seperti tunduknya seseorang kepada hakim. Perhatikanlah kembali syariat yang ditetapkan oleh Allah. Jika sebelum ini, si suami masih tidak menjalankan tanggungjawabnya dengan baik seperti tidak dapat menyara keluarga dengan baik, maka dia haruslah cuba mencari ikhtiar untuk mengubah keadaan tersebut.
“Sekiranya kamu berselisih faham tentang sesuatu maka kembalikanlah kepada Allah dan RasulNya.” (An Nisa 4:59)

Memastikan keselesaan dan keindahan dalam rumah tangga
Rumah yang dihuni mestilah bersih, kemas, mempunyai ruang yang cukup untuk ahli keluarga, kemudahan seperti tandas yang elok dan terjaga. Islam tidak menyuruh penganutnya hidup dalam keadaan terlalu miskin atau terlalu bermewah-mewah tetapi carilah kesederhanaan dalam setiap perkara yakni ambillah sekadar yang cukup.

Memerintahkan ahli keluarga agar mentaati perintah Allah
Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin:"Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka." Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

(Al-Ahzab 33:59)

Adalah menjadi tugas seorang suami yang juga merupakan ayah untuk memimpin keluarganya ke arah jalan yang diredhai oleh Allah seperti menyuruh mereka melaksanakan kewajipan menutup aurat seperti yang diperintahkan Allah dalam surah Al-Ahzab. 

Kebijaksanaan mentadbir rumah tangga
Islam amat menggalakkan mereka yang menginginkan pernikahan, malah yang telah berumah tangga agar sentiasa menimba ilmu,agar memperoleh kebijaksanaan dalam mengurus rumah tangga seperti urusan pendidikan anak-anak, kewangan dan lain-lain. Pasangan suami isteri juga amat digalakkan mendalami ilmu-ilmu seperti ilmu psikologi, ilmu pertolongan cemas, membaiki peralatan-peralatan dan banyak lagi.

Pendidikan seks kepada keluarga
Anak-anak perlu diajari daripada perkara yang paling asas seperti adab makan, adab bergaul hinggalah akan pendidikan seks. Ramai ibu bapa mengelak daripada menyentuh akan hal ini sehingga anak-anak mencari jawapan di luar kawalan ibu bapa sedangkan Rasulullah sendiri telah mengajar bagaimana hendak mendidik anak-anak mengawal nafsu,menjaga batas pergaulan mereka antara lelaki dan perempuan dan sebagainya.
Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. 

(An-Nuur 24:31)


Islam telah menyediakan banyak lagi langkah-langkah yang boleh diikuti oleh umat Islam berpandukan Al-Quran dan As-sunnah. Mudah-mudahan sebarang usaha kecil kita dalam mendapatkan keredhaan Allah akan dinilai dan diberi ganjaran yang sebaiknya daripada Allah. InsyaAllah.
”Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya
Dia akan mengadakan baginya jalan keluar”(Ath Thalaq:2)

  ----------------------------------------------------------------

Senarai rujukan :-

Drs. H. Moh. Rifai & A. Qusyari Mishbah,1989.Terjemah Bulughul Maram. Selangor, Malaysia:Thinker’s Library Sdn Bhd.


Mohammad Lili Nur Aulia, 2008. Cinta Di Rumah Hasan Al Banna. Selangor : Alam Raya Enterprise

Pak Utih (Ahmad Shafai Uda Jaafar), 2009. Suami Memimpin Isteri Mengurus. Kuala Lumpur : JIMEDIA

Muhammad Al Jabari, 1985. Identiti Rumah Tangga Muslim. Shah Alam : Penerbitan Hizbi

Fatimah Syarha Mohd Noordin, 2009. Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul. Kuala Lumpur : Telaga Biru Sdn Bhd

Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood (2008, Februari). Pendidikan Anak-anak Dalam Islam

Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood (2007, November). Tip Membina ‘Syurga’ Rumah Tangga

Tengku Asmadi, 2008. Teknik Memotivasikan Anak Cara Positif. Kuala Lumpur : PTS Millenia Sdn Bhd

Abdul Rahman Mohamed, 2008. Kaedah Mendidik Isteri & Anak-antara galakan dan larangan memukul dalam Islam. Kuala Lumpur : Telaga Biru Sdn Bhd

Wan Mohd Shuqrie Bin Wan Ahmad, (2010, Mei 21-27). Soal Jodoh Jangan Ada Benci. I Luv Islam. Ms. 16

Azni Husairi, (2010, Oktober 8-14). Sumber Tidak Halal Punca Anak Derhaka. I Luv Islam. Ms. 14

 

Fatimah Zahra Hanan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino